Zijn verse producten van een mindere klasse je beste winstkans?

07-01 06:03 | bron: FoodPro Network

ETTEN-LEUR - AGF-bedrijven opereren met hele krappe marges. Om een aantal redenen is het nog nooit zo moeilijk geweest om een teler te zijn.

Retailers zijn ‘koning’ in de voedingsmiddelenindustrie en ze stellen prijzen vast waarbij ze meer aan de consument dan aan de leverancier denken. Ondertussen zorgt klimaatverandering ervoor dat het produceren van bepaalde groenten en fruit in sommige delen van de wereld niet meer mogelijk is - een studie wees uit dat de winstgevendheid van Australische boerderijen de afgelopen twee decennia met maarliefst 22% is gedaald als gevolg van stijgende temperaturen en andere weersverstoringen.

Dus, hoe kunnen telers en distributeurs terugvechten en een deel van de inkomsten die ze hebben verloren terugverdienen?

Een goede manier is om gebruik te maken van producten die anders verloren zouden gaan. Producten van een mindere klasse – groenten en fruit die te klein, onzuiver, gekneusd of op een andere manier niet goed genoeg zijn om tegen de volle prijs te verkopen (hierna ‘klasse II producten’ genoemd) – kunnen op verschillende manieren ingezet worden.

Hoe kunnen klasse II producten de winstgevendheid verbeteren?

Klasse II producten zorgen voor een enorme uitputting van je resources, vooral als ze handmatig moeten worden geïdentificeerd door je werknemers en vervolgens terug in het veld moeten worden geploegd of op jouw kosten moeten worden weggegooid. Toch maakt dit verlies deel uit van de dagelijkse activiteiten van veel bedrijven - een recente studie liet zien dat boerderijen in de UK jaarlijks 3,6 miljoen ton voedsel, ter waarde van £1,2 miljard (€1,4 miljard), verspillen.

Deze financiële domper is natuurlijk al pijnlijk genoeg, maar als je kijkt naar het wereldwijde voedseltekort, is het pas echt duidelijk dat er iets moet veranderen.

Hoe zit het dan met die manieren waarop klasse II producten ingezet kunnen worden? Hier zijn een paar opties die je kunt overwegen voor je "buitenbeentjes", die zowel de winst verhogen als verspilling verminderen:

  • Verkoop ze met korting aan retailers, naast de klasse I producten
  • Zet ze in voor gebruik in producten zoals soep
  • Verwerk ze voor kant-en-klaar verpakte producten
  • Verkoop ze direct aan consumenten

Jouw bedrijf moet deze opties overwegen en kijken welke het beste werkt voor jouw unieke omstandigheden. Het goede nieuws is dat je niets hoeft te investeren in de productie van de klasse II producten – deze produceer je vanzelf met het kweken van grote hoeveelheden groenten en fruit, of je het nu wilt of niet - dus je hoeft alleen maar te bepalen welke opties het beste bij jouw situatie passen.

Hoe kan technologie helpen?

Het identificeren van enkele potentiële verkooppunten voor je klasse II producten is een mooie start, maar het lost het moeizame proces van het scheiden van de producten die je wél voor de volle prijs kan verkopen niet op. Vanwege de arbeidskosten is sorteren met de hand zelden een goed gebruik van tijd en geld - dus het is aan technologie om dit probleem op te lossen.

Een geautomatiseerd voedselsorteringssysteem kan een revolutie teweegbrengen in de activiteiten van een AGF-bedrijf. De systemen zijn tegenwoordig geavanceerd genoeg om te differentiëren in gewicht, en sommige hebben zelfs high-definition camera's en beeldsoftware die problemen met kleur, afmetingen en kwaliteit herkennen terwijl de producten op een transportband voorbij komen.

Deze systemen moeten hand in hand gaan met de software, dit maakt volledige controle over het proces mogelijk en scheidt producten automatisch volgens jouw specifieke specificaties.

Hoe wordt dit bij een AGF-bedrijf geïmplementeerd?

We hebben nu een aantal manieren beschreven waarop klasse II producten gebruikt kunnen worden om nieuwe inkomstenstromen te creëren, maar je bedrijf kan deze kansen niet benutten als dit afbreuk doet aan de rest van je dagelijkse activiteiten. Je sorteertechnologie en de bijbehorende software moeten worden gesynchroniseerd met de rest van je systemen, zodat alle processen goed zichtbaar en bewaakt blijven.

Een ERP-oplossing (Enterprise Resource Planning) is de sleutel om dit allemaal te managen. Door al je systemen en afdelingen in één platform met elkaar te verbinden, krijg je een "enkele versie van de waarheid", dit biedt waardevolle inzichten over de prestaties binnen je bedrijf.

Is jouw bedrijf klaar om een nieuwe productlijn te lanceren met klasse II producten? Houd rekening met deze andere uitdagingen die je moet aangaan om ervoor te zorgen dat je voorbereid bent:

  • Meer end-to-end traceringsverantwoordelijkheden
  • Voldoen aan nieuwe regelgeving
  • Wijziging in het beheer van je resources
  • Meten van het relatieve succes van de nieuwe lijn bij het verbeteren van de winstmarge

Gelukkig zijn food-specifieke ERP-oplossingen gebouwd om al deze uitdagingen ook aan te kunnen. Klinkt dit als het soort flexibiliteit en kracht dat jouw bedrijf goed kan gebruiken? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen om meer te horen over Aptean Food & Beverage ERP.

 

Bron: Schouw Informatisering from Aptean - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Van Geloven voert snackproductie in Tilburg op
21 jan Nestlé in de tegenaanval in prijzenconflict met Albert Heijn
21 jan Landbouwexport boven de 100 miljard, mede door hogere prijzen
21 jan Ook KTBA partner van FoodPro Network in 2022
21 jan Het verbeteren van voorraadbeheer in de bakkerijsector
21 jan Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
20 jan Albert Heijn waarschuwt voor tekorten door prijzenconflict met Nestlé
20 jan Unilever blijft bij bod van 50 miljard pond voor consumententak GSK
20 jan Investering van 25 miljoen voor Franse vleesvervangersproducent La Vie
20 jan Webinar: De nieuwste generatie software voor de digitalisering van jouw foodbedrijf
20 jan Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
19 jan Metro zoekt koper voor Belgische winkels
19 jan Grotere supermarkten pakken nog meer marktaandeel
19 jan Fevia: 'Omikron heeft behoorlijke impact op Belgische voedingsindustrie'
19 jan Noord-Hollandse kaas onder On the way to PlanetProof
19 jan Wat is een remote audit? En hoe werkt dit?
19 jan 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
19 jan Meer dan ooit is het van belang de juiste man of vrouw aan het roer te hebben
18 jan Aldi opent eerste kassaloze winkel
18 jan IJsselmeervisafslag in Urk boekt nieuw omzetrecord
18 jan Thuisbezorgd komt met afbreekbare verpakking met zeewier
18 jan Houben Worstenbrood en Bavaria komen met Bavaria worstenbrood
18 jan Salarissen stegen over het afgelopen jaar gemiddeld met 2,1 procent
18 jan Verbeet nieuwe voorzitter van raad van commissarissen Unilever Nederland
18 jan Arla Foods ontwikkelt nieuwe methode van koelen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?