Aankoopfrequentie biologische voeding stijgt met 7%

30-03 09:57 | bron: FoodPro Network

EDE - Consumenten zijn vaker biologisch gaan kopen: de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen steeg het afgelopen jaar met 7%, zo blijkt uit nieuw onderzoek (2021) van GfK. Dat lijkt onder meer het gevolg van de toegenomen positieve houding ten opzichte van biologisch: 61% van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. 95,6% van de huishoudens kocht het afgelopen jaar wel eens biologisch, in 2019 was dit 95,1%, aldus cijfers van GfK waar brancheorganisatie Bionext over bericht.

Twee op de vijf biologische kopers (40%) zegt nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, zo blijkt uit aanvullend onderzoek naar koopgedrag (Ruigrok, 2021). De voornaamste redenen voor het kopen van biologisch zijn de impact op natuur (50%) en dier (44%). Een ruime meerderheid (61%) van de consumenten die biologisch kopen vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt). De meerderheid van die groep vindt de kwaliteit ook beter (61%).

Consumenten vinden versheid, smaak en prijs het belangrijkst bij het kopen van voedingsmiddelen. Voor biologische producten wegen ‘goede smaak en diervriendelijkheid’ het zwaarst.

Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkt worden gekocht (73,8%), is er een verschuiving zichtbaar. Biologische producten werden vaker buiten de supermarkt gekocht (26,2%), zoals in een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer, 5% meer dan vorig jaar. (GfK, 2021)

Merle Koomans van den Dries, directeur Odin: “Corona heeft echt gezorgd voor een nieuwe groep klanten die we voorheen nog niet zagen. Onze omzet is het afgelopen jaar fors gestegen. Voor een structurele gedragsverandering is meer tijd nodig en de lange lockdown heeft daar aan bij gedragen. Een deel van de nieuwe klanten is ook lid geworden van onze coöperatie, het zijn dus niet alleen eenmalige bezoekers geweest.”

Bio Lekker voor Je
Het onderzoek naar koopgedrag en houding ten aanzien van biologisch is onderdeel van de campagne ‘Bio lekker voor je’, een initiatief van brancheorganisatie Bionext. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en heeft als doel om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen. Meer over de campagne is te vinden op www.biolekkervoorje.nl.

 

Bron: Bionext

Foto: biologische bessen





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
16 apr Belgische online supermarkt Hopr start maandag in Hasselt
16 apr Onderzoek in supermarkten naar effect van prijsverhoging ongezond eten
16 apr Picnic opent in juni nieuw distributiecentrum in Zaandam
16 apr NestlĂ© wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
16 apr Kwaliteit is van ons allemaal. Maar wie draagt welke verantwoordelijkheid?
15 apr Deliveroo ziet aantal bestellingen verdubbelen
15 apr Deze 9 startups zijn klaar om de voedingsindustrie op zijn kop te zetten
15 apr Productiefaciliteit HAK Fresh volledig vernieuwd
15 apr Coop: Vanaf 26 april coronazelftests beschikbaar
15 apr Duurzaamheid in de voedselketen: Processen verbeteren van boer tot bord
15 apr Voedselveiligheid in tijden van crisis: heeft de pandemie onze aanpak veranderd?
15 apr Webinar 22 april: Het belang van een vloer en afwatering in de voedingsindustrie
14 apr Tesco ziet omzet flink stijgen, maar winst dalen door coronakosten
14 apr Nog steeds lege kaasschappen bij Albert Heijn
14 apr Honderden medewerkers van Makro raken baan kwijt
14 apr Amazon lanceert nieuw food-huismerk
14 apr Eiwittechnologie: 'Fermentatie biedt kansen bij ontwikkeling plantaardige voedingsproducten'
14 apr Training Normkennis ISO 22000 en FSSC
14 apr Whitepaper Listeria monocytogenes
13 apr Europees informatiesysteem voor labelen van voedingsmiddelen
13 apr Thuisbezorgd levert ruim de helft meer maaltijden af
13 apr Jumbo schrapt functies in winkels
13 apr PwC ziet ruim anderhalf miljoen banen op de tocht staan door digitalisering
13 apr Veiligheidswaarschuwing vegetarische mc2 Burger De Vegetarische Slager
13 apr Voorkom productiestops dankzij Ucrete industrievloeren (video)
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?