Belgische voedingsindustrie: hard getroffen maar niet geveld

08-04 10:59 | bron: FoodPro Network

BRUSSEL - Ook de Belgische voedingsindustrie ontsnapte niet aan de coronacrisis in 2020. Voor het eerst sinds de financiële en economische crisis van 2008 daalden zowel de omzet (met 1,7%) als de export (met 1,9%). Vooral de sluiting van de horeca en de food service en de terugval op de exportmarkten troffen de sector hard. Zonder de veerkracht en wendbaarheid van de voedingsbedrijven, de sectorale initiatieven, de erkenning als essentiële sector en de steunmaatregelen van de overheid zou de impact bovendien nog een pak zwaarder zijn geweest. Fevia pleit ervoor om nu stap-voor-stap een veilige heropening van de horeca en andere gesloten sectoren te organiseren en bedrijven gericht te steunen om gezond uit de crisis te komen. 

“Als essentiële sector zijn we blijven draaien, met dank aan de vele food heroes, de veerkracht en de inspanningen van onze voedingsbedrijven en de gepaste ondersteuning van de overheid,” verklaart Fevia voorzitter Jan Vander Stichele. “Het coronavirus heeft ook de voedingsindustrie te pakken gehad. Zeker de terugval in de export en het stilvallen van de horeca was voor vele bedrijven een zware klap. Toch hebben we de impact kunnen beperken, maar het komt er nu op aan om onze voedingsbedrijven gezond uit deze crisis te loodsen.”

Cijfers vertellen maar de helft van het verhaal

De economische cijfers van de Belgische voedingsindustrie voor 2020 tonen een dubbel beeld. Nadat de omzet in het eerste kwartaal steeg met 6,7%, volgde een scherpe daling met 9,3% in het tweede kwartaal en een daling van 4,3% over de 3 laatste kwartalen. Op jaarbasis daalde de omzet van de sector met 1,7% tot 54,4 miljard. Achter die beperkte daling schuilen echter grote verschillen, waarbij vooral de vele toeleveranciers van de horeca en de eventsector zwaar werden getroffen. Zo zagen bijvoorbeeld drankenproducenten hun productie dalen met meer dan 18% in 2020. 

Naast de omzetdaling, kampen de voedingsbedrijven met een hogere productiekost omwille van de massale investering in beschermingsmateriaal en -maatregelen, een hoger absenteïsme, de gestegen kost van grondstoffen en van transport en logistiek, die evenzeer een gevolg zijn van de coronacrisis. Ook de export, al jaren de groeimotor van de voedingsindustrie, schakelde een versnelling lager en daalde met 1,9% tot 26,7 miljard euro.

En toch ziet Bart Buysse, CEO van Fevia, ook lichtpunten in een moeilijk jaar. “Dankzij de erkenning als essentiële sector en de broodnodige steunmaatregelen van overheidswege maar ook sectorale initiatieven zoals het sectoraal protocol om onze food heroes veilig te laten werken en ons #ReverseTheCurve herstelplan, kwam de sector niet op intensive care terecht. Zo kon de sector tijdens de crisis de activiteit en tewerkstelling enigszins op peil houden. En ondanks een daling met 3,7% blijft de voedingsindustrie met 1,7 miljard euro de grootste industriële investeerder. Dat is belangrijk met het oog op de toekomst, want de investeringen van vandaag zijn de competitiviteit, groei en jobs van de toekomst!”  

3 remedies om de sector gezonder te maken

Ondanks financiële steunmaatregelen van de overheid, kampt meer dan een kwart van de bedrijven in de voedingsindustrie vandaag met grote financiële moeilijkheden. Fevia voorzitter Jan Vander Stichele pleit dan ook voor een adequate aanpak om de sector morgen gezond te houden: “De test- en vaccinatiestrategie verder uitrollen en zo mogelijk versnellen is nu de grootste prioriteit. Maar we pleiten tegelijk voor een spoedige, gecontroleerde en veilige heropening van de horeca en eventsector en om daarbij ook een concreet stappenplan met ondersteunende maatregelen te voorzien, ook voor de getroffen toeleveranciers. Laten we daarnaast ook niet vergeten dat de echte impact van de Brexit wellicht nog in de volgende periode op ons afkomt.” 

Naast gerichte maatregelen om de coronacrisis en de Brexit het hoofd te bieden, roept Fevia ook op om de competitiviteit van Belgische voedingsbedrijven structureel te versterken door onze loonkosten- en energiekostenhandicap verder weg te werken. Zo wil de sector ook eindelijk een halt toeroepen aan de grensaankopen, die na het heropenen van de grenzen quasi onmiddellijk opnieuw naar hun oude, hoge niveau stegen. De fiscale lasagne speelt ons parten en moeten we dringend afbouwen. Nieuwe taksen of heffingen die onze producten duurder maken, zijn voor Fevia absoluut te mijden! 

Een derde remedie om de sector naar de toekomst toe gezond te houden, is door te investeren in digitale transformatie en circulair ondernemen. “Tijdens de coronacrisis investeerden tal van voedingsbedrijven in e-commerce platformen om de impact van de horecasluiting of het wegvallen van toerisme op te vangen. Daarin zien we heel wat toekomst en moeten we zeker onze vele kmo’s begeleiden. En naast de digitale transformatie zetten we ook volop in op circulair ondernemen. Ook daar kan de overheid helpen door te zorgen voor een goed innovatie- en investeringsklimaat dat bedrijven stimuleert en niet bestraft. Dit is niet alleen belangrijk om competitief te blijven, maar ook om een antwoord te kunnen geven op huidige en toekomstige, economische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen,” besluit CEO Bart Buysse. 

 

Bron: Fevia





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
09 apr 'Impossible Foods bereidt beursgang voor'
09 apr Nestlé ziet waarde in gebruik van voedingssupplement tijdens zwangerschap
09 apr Kraft Heinz wil productie van kleinverpakkingen ketchup snel opvoeren
09 apr Robots bepalend in toekomst voedingsindustrie
09 apr De deadline voor FSSC 22000 V5 komt snel dichterbij!
09 apr Voedselveiligheid houdt levensmiddelenfabrikanten alert op de kwaliteit van hun perslucht
08 apr Coca-Cola past Europese structuur aan
08 apr Onderzoekers zien alleen hoger gezondheidsrisico bij gebruik van bewerkt vlees
08 apr Belgische voedingsindustrie: hard getroffen maar niet geveld
08 apr Nederlanders kochten voor recordbedrag paasboodschappen
08 apr Naast vlees kan er ook vis gekweekt worden uit spiercellen
08 apr Zijn verse producten van een mindere klasse je beste winstkans?
08 apr Webinar 22 april: Het belang van een vloer en afwatering in de voedingsindustrie
07 apr Van Delft breidt productie uit met chocolade
07 apr Carrefour breidt partnership met Deliveroo verder uit
07 apr Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
07 apr SelektMeat Products: 24/7 inzicht in temperatuurgedrag met TempWeb
06 apr Aviko-topman verwacht dat 2021 een beter jaar wordt dan 2020
06 apr Voorlopig nog geen gezond eten op school
06 apr Danone wil komende jaren 1.850 banen schrappen
06 apr Nespresso lanceert eerste biologische koffie: Peru Organic
06 apr Veel consumenten hebben nog bedenkingen bij kweekvlees
06 apr Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
06 apr De volgende stappen in jouw reis naar digitale transformatie
02 apr Omzetdaling voor Tönnies in 2020
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?