Tesco ziet omzet flink stijgen, maar winst dalen door coronakosten

LONDEN - Tesco zag zijn omzet het afgelopen jaar met bijna 9% stijgen, maar de extra kosten bij de Britse marktleider liepen zo hoog op dat de winst met circa 20% zakte.

Wie de jaarcijfers van Tesco bekijkt, ziet meteen dat 2020 een uitzonderlijk jaar geweest is. In de 52 weken tot 27 februari zag Tesco zijn online omzet met liefst 77% stijgen tot circa 7,25 miljard euro. Dat was mogelijk dankzij een verdubbeling van het aantal bezorgmomenten naar 1,5 miljoen tijdvakken per week. 

Om deze groei aan te kunnen heeft Tesco bijna 50.000 mensen extra moeten inhuren, van wie er circa 20.000 zelfs permanent in dienst zijn getreden bij de Britse supermarktketen.

Tesco blikt tevreden terug op een jaar waarin het naar eigen zeggen “ongelooflijke kracht en behendigheid” aan de dag heeft gelegd, aldus CEO Ken Murphy tegenover The Guardian. “We hebben ons merk versterkt, de klanttevredenheid vergroot en de waardeperceptie verbeterd. We hebben de omvang van onze online activiteiten verdubbeld en via Clubcard bouwen we aan een digitaal klantenplatform.”

Alleen al in het Verenigd Koninkrijk moest Tesco circa 1,03 miljard euro aan extra kosten maken, onder meer om ziek personeel te vervangen en voor de nodige veiligheidsmaatregelen. Hierdoor daalde de winst in het afgelopen jaar met bijna 20% tot 950 miljoen euro.

De Britse retailer kreeg daarnaast 535 miljoen pond overheidssteun, in de vorm van een verlaagde vennootschapsbelasting. Maar Tesco zag zich moreel verplicht om dat bedrag helemaal terug te betalen nadat het in oktober 315 miljoen pond aan dividenden uitkeerde aan zijn aandeelhouders.





Laatste nieuws