Tesco ziet omzet flink stijgen, maar winst dalen door coronakosten

14-04 13:35 | bron: FoodPro Network

LONDEN - Tesco zag zijn omzet het afgelopen jaar met bijna 9% stijgen, maar de extra kosten bij de Britse marktleider liepen zo hoog op dat de winst met circa 20% zakte.

Wie de jaarcijfers van Tesco bekijkt, ziet meteen dat 2020 een uitzonderlijk jaar geweest is. In de 52 weken tot 27 februari zag Tesco zijn online omzet met liefst 77% stijgen tot circa 7,25 miljard euro. Dat was mogelijk dankzij een verdubbeling van het aantal bezorgmomenten naar 1,5 miljoen tijdvakken per week. 

Om deze groei aan te kunnen heeft Tesco bijna 50.000 mensen extra moeten inhuren, van wie er circa 20.000 zelfs permanent in dienst zijn getreden bij de Britse supermarktketen.

Tesco blikt tevreden terug op een jaar waarin het naar eigen zeggen “ongelooflijke kracht en behendigheid” aan de dag heeft gelegd, aldus CEO Ken Murphy tegenover The Guardian. “We hebben ons merk versterkt, de klanttevredenheid vergroot en de waardeperceptie verbeterd. We hebben de omvang van onze online activiteiten verdubbeld en via Clubcard bouwen we aan een digitaal klantenplatform.”

Alleen al in het Verenigd Koninkrijk moest Tesco circa 1,03 miljard euro aan extra kosten maken, onder meer om ziek personeel te vervangen en voor de nodige veiligheidsmaatregelen. Hierdoor daalde de winst in het afgelopen jaar met bijna 20% tot 950 miljoen euro.

De Britse retailer kreeg daarnaast 535 miljoen pond overheidssteun, in de vorm van een verlaagde vennootschapsbelasting. Maar Tesco zag zich moreel verplicht om dat bedrag helemaal terug te betalen nadat het in oktober 315 miljoen pond aan dividenden uitkeerde aan zijn aandeelhouders.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 mei Dairy Campus experimenteert met indikken van melk
14 mei Paleo wil aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau tillen
14 mei Jansen Foodservice neemt horecagroothandel Dijkgraaf-Reinders over
14 mei Meer lokale producten in restaurants van de overheid
14 mei Eten in schoolkantines gezonder, maar wel meer fastfoodketens in schoolomgeving
14 mei Handhygiënemonitoring met de meetinstrumenten van Hygiena
12 mei Delivery Hero gaat opnieuw concurrentie aan met Thuisbezorgd in Duitsland
12 mei Ahold Delhaize ziet online omzet verdubbelen
12 mei Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
12 mei Foodmerken zien brood in mukbang
12 mei Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
11 mei Terrassen langer open wanneer versoepelingen door gaan
11 mei Picnic start in Frankrijk als TocToc
11 mei Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: ‘Duurzaamheid is een ontdekkingstocht'
11 mei Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
11 mei Lotus Bakeries neemt belang in Oot
11 mei Nestlé neemt Amerikaans bedrijf Nuun over
11 mei Ruys stopt als interim inspecteur-generaal bij NVWA
11 mei 7 Tips voor het opstellen en onderhouden van een kwaliteitshandboek
11 mei Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
11 mei Krachtige verlichting voor hoge ruimtes met een intelligent en robuust design
10 mei Bijna de helft van de wereldbevolking eet te weinig groenten en fruit
10 mei FrieslandCampina breidt productiecapaciteit in Hongarije uit
10 mei Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa
10 mei Nestlé neemt stevige maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?