Onderzoek in supermarkten naar effect van prijsverhoging ongezond eten

AMSTERDAM - Onderzoekers van Amsterdam UMC gaan bekijken wat de effecten zijn van het goedkoper maken van gezonde producten en het duurder maken van minder gezonde producten. Het onderzoek zal in 8 Nederlandse Coop-supermarkten plaatsvinden.

"We onderzoeken de effecten van nudges in supermarkten op aankopen van klanten", aldus projectleider Josine Stuber tegen Nu.nl. Met nudges, subtiele stimuleringen die tot een kleine gedragsverandering kunnen leiden, worden bijvoorbeeld duimpjes omhoog, smileys, maar ook veranderende prijzen en andere plekken in het schap bedoeld.

De projectleider benadrukt dat de prijsveranderingen en andere nudges niet alle producten in de desbetreffende Coop-supermarkten raken. "Heel af en toe wordt iets in prijs verlaagd of in prijs verhoogd en het raakt vooral producten waarvan de inname nog verbeterd kan worden", aldus Stuber.

Het team van wetenschappers wil 115 vaste klanten van de Coop-supermarkten gaan volgen om te kijken wat de effecten van de nudges zijn. Het onderzoek zal een jaar duren, waarna de onderzoekers zullen kijken of de nudges hebben geleid tot gezondere consumptie onder de klanten.





Laatste nieuws