Oxfam Novib: personeel merkt niks van megawinsten supermarkten
bron: FoodPro Network
DEN HAAG - De winsten die supermarkten vanwege de coronacrisis gemaakt hebben, zijn niet bij boeren en medewerkers van fabrieken terechtgekomen. In plaats daarvan stegen de bonussen voor bestuurders en kregen aandeelhouders meer dividend uitgekeerd. Dat komt naar voren uit een onderzoek van Oxfam Novib.
Oxfam onderzocht acht grote bedrijven uit Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus werden onder de loep genomen.
Door de coronacrisis zagen de supermarktketens hun winsten fors stijgen. Beursgenoteerde bedrijven, zoals Ahold Delhaize, keerden daardoor meer dividend uit aan hun aandeelhouders. Ook de bonussen voor bestuurders stegen.
Beloningen bestuurders en aandeelhouders
Volgens Oxfam stegen de beloningen voor bestuurders en aandeelhouders van de onderzochte ketens samen met circa 123%: van 8,4 miljard euro naar 18,7 miljard euro in de afgelopen acht maanden.
Met name vrouwelijke arbeiders worden geraakt
‘Arbeidsters in de toeleveringsketens van supermarkten hebben nog steeds te maken met armoede, uitbuiting en discriminatie. De toeleveringsketens van supermarkten houden deze menselijke ellende in stand terwijl de meeste supermarkten de ogen hiervoor sluiten. Daar telt alleen de hoogte van de winst die de pandemie oplevert. Dit moet veranderen: supermarkten moeten zorgen dat vrouwenrechten worden gerespecteerd en alle arbeiders in de ketens een leefbaar loon verdienen’, aldus Anouk Franck, beleidsadviseur bij Oxfam Novib.
De baas van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, ontving vorig jaar volgens Oxfam een totale beloning van 6 miljoen euro. Dat is 1,6 miljoen meer dan het jaar ervoor.
De families die de eigenaar zijn van het Duitse Aldi en Lidl zagen hun vermogen met respectievelijk 37 en 30% groeien in minder dan een jaar tijd.
Oxfam stelt dat alleen het Britse Tesco en het Duitse Rewe beleid hebben dat gericht is op het verbeteren van vrouwenrechten. Aldi en Lidl hebben zo'n beleid aangekondigd, maar nog niet gepubliceerd.
Laatste nieuws
-
18 apr Greenyard neemt ijsjesfabrikant Crème de la Crème over
-
18 apr Worst uit het lab valt in de smaak bij eerste proeverij in Europa
-
18 apr Meer omzet bij Sligro
-
18 apr Kraft lanceert de Creamy Sauces-lijn
-
18 apr Waardevolle voedingsingrediënten uit koffieprut
-
18 apr Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
-
18 apr CêlaVíta’s nieuwe verpakkingsdesign en communicatieboodschap
-
18 apr Podcast Webinar | Hoe vlieg je een ERP project aan? Het geheim van een succesvolle implementatie
-
18 apr Continu verbeteren stopt niet bij de productieorganisatie
-
17 apr Doorstart voor Ladessa onder The Spreadmaker
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan