Supermarkten zien omzet volgend jaar weer dalen na twee topjaren

ZALTBOMMEL - Nederlandse supermarkten zullen in 2022 iets minder verkopen dan dit jaar, blijkt vandaag uit een onderzoek van IRI. De marktonderzoeker verwacht dat consumenten volgend jaar weer vaker buiten de deur kunnen én zullen eten en drinken, waardoor de supermarkten minder nodig zijn. IRI voorspelt dan ook een omzetdaling van 1,2%.

De verwachte daling komt na twee financiële topjaren voor supermarkten. Aan het begin van de coronacrisis kregen de supermarkten te maken met hamstergedrag vanwege angst voor tekorten. Daarna draaiden de supermarkten een goede zomer, doordat veel Nederlanders in eigen land bleven en ze daar te maken kregen met subtropische temperaturen.

Ook dit jaar doen de supermarkten het goed. Als gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen kunnen restaurants en cafés pas een maand weer gasten ontvangen en kunnen ze dit nog steeds maar in beperkte mate. Daarbij komt dat het coronavirus nog niet weg is. Hierdoor kiezen Nederlanders vaker toch voor de supermarkt, waardoor de omzetten stijgen.

IRI verwacht dan ook dat de supermarktomzet dit jaar 1,5% hoger ligt dan in 2020. IRI benadrukt wel dat niets zeker is rond de coronapandemie. "Als er in 2022 wederom coronamaatregelen noodzakelijk zijn, zoals we deze het afgelopen jaar hebben meegemaakt, dan is een lichte groei van supermarktomzet in 2022 wel mogelijk", aldus IRI.





Laatste nieuws