AB InBev verkoopt weer meer dan voor coronacrisis

LEUVEN - De grootste bierbrouwer ter wereld, AB InBev, heeft in het afgelopen kwartaal weer meer verkocht dan voor de coronacrisis. Vorig jaar zorgden de sluitingen in de horeca er nog voor dat de producent van onder meer Jupliler, Budweiser, Leffe en Hertog Jan in het tweede kwartaal 18% minder verkocht, maar in het afgelopen tweede kwartaal noteerde de bierbrouwer juist weer een sterke groei.

Zowel het aantal verkochte liters drank als de opbrengsten daarvan waren het afgelopen kwartaal ruim 3% groter dan in dezelfde periode in 2019. In Europa was de omzetgroei van 20% vergeleken met een jaar geleden vooral een gevolg van de heropening van de horeca en blijvende populariteit van thuisconsumptie.

De stijging van de opbrengsten wereldwijd was 28% op jaarbasis. Alle drankjes samen brachten 13,5 miljard dollar op. Daar bleef een winst van 1,5 miljard dollar van over.

De verkoop van andere drankjes dan bier groeide sterker dan die van bieren. De omzet van de niet-bieren, zoals mixjes van frisdrank en alcohol, steeg met 40%. De gemiddelde brutowinst per verkocht drankje is volgens de brouwer een vijfde hoger dan die van een biertje. AB InBev wil de rest van het jaar meer gaan inzetten op de markt van niet-bieren en daarnaast de al succesvolle merken sneller laten groeien.

Budweiser, Stella Artois en Corona zijn drie bieren die AB InBev wereldwijd verkoopt. De verkoop van die merken steeg met 23% en met 19% buiten de markten waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Dat is volgens AB InBev een goede zaak, omdat de bieren in het buitenland doorgaans voor hogere marges worden verkocht.





Laatste nieuws