Belgen kochten meer voeding en alcohol

15-09 10:55 | bron: FoodPro Network

ANTWERPEN - De coronapandemie veroorzaakte ingrijpende veranderingen in de consumentenuitgaven van Belgen. Vorig jaar besteedden Belgische consumenten flink meer geld aan voeding en alcohol.

Dat het bestedingspatroon van consumenten als gevolg van de coronamaatregelen drastisch gewijzigd was komt niet als een verrassing, maar nu zijn ook de daadwerkelijke cijfers bekend van het Belgische statistiekbureau Statbel. De cijfers verschenen als eerste in het boek ‘Investeren in de eerste helft van je leven’ van VRT-journalist Michaël Van Droogenbroek en Knack-journalist Ewald Pironet, aldus de VRT.

Voeding

Vorig jaar gaf een gemiddeld Belgisch gezin 35.209 euro uit. Dat is circa 500 euro minder dan twee jaar eerder. De uitgaven voor voeding en niet-alcoholische dranken stegen met 12% ten opzichte van 2018.

Belgen gaven meer geld uit aan brood en graanproducten (+6%), vlees (+12%) fruit (+10%), melk (+10%), vis en schaaldieren (+15%), koffie (+23%) en groenten (+26%). Een gevolg van de sluiting van de horeca. Mensen kookten vaker zelf en de bestedingen aan afhaalmaaltijden verdrievoudigden.

Alcohol

Daarnaast gingen ook de uitgaven aan alcohol flink omhoog. Belgen kochten voor 10% meer alcoholische dranken, circa 600 euro per gezin. De grootste stijgers waren de softdrinks met alcohol, waarvan de verkoop verdrievoudigde. Ook waren er flinke stijgingen voor wijn (+7%), bier (+14%) en sterkedrank (+18%).

 

Bron: VRT





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
17 sep Rechtstreex opent tweede distributiecentrum
17 sep Coca-Cola Europacific Partners behaalt als eerste in Nederland duurzaam watermanagement certificaat
17 sep Tweede Amerikaanse staat verkoopt belang in Unilever vanwege ijsboycot Israël
17 sep Samenwerking met Starbucks levert Nestlé kwart miljard op
17 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
17 sep Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
16 sep Picnic haalt 600 miljoen euro groeigeld op
16 sep DSM en Meatable gaan kweekvleesmedium verder ontwikkelen
16 sep Up-to-date zijn met Voedselwetgeving
16 sep Gratis e-book over de voordelen van MAP
16 sep Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
15 sep Iglo eigenaar stapt in markt van laboratorium vis
15 sep Belgen kochten meer voeding en alcohol
15 sep Online bezorgdienst Manaw wil naar landelijke dekking binnen 5 jaar
15 sep Consument wil snelle levering online eten en drinken
15 sep Allergenenmanagement: een wereld te winnen
15 sep Schot’s vishandel investeert in de esthetische Ucrete CS vloer van Master Builders Solutions
14 sep Zuivelproducent Formo haalt 50 miljoen dollar aan groeigeld op
14 sep DSM gooit strategie om en gaat zich alleen richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen
14 sep Vion: lening gekoppeld aan duurzaamheid
14 sep Whitepaper | Hoe grote foodbedrijven technologie inzetten om de winstgevendheid te verhogen
13 sep HAK lanceert vandaag nieuwe groene campagne met Elise Schaap (video)
13 sep Albert Heijn rondt overname DEEN af en start ombouw winkels
13 sep KHN: horeca dubbel gepakt met nieuwe maatregelen kabinet
13 sep Plantible haalt nog eens 21,5 miljoen dollar op
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?