Belgen kochten meer voeding en alcohol
bron: FoodPro Network
ANTWERPEN - De coronapandemie veroorzaakte ingrijpende veranderingen in de consumentenuitgaven van Belgen. Vorig jaar besteedden Belgische consumenten flink meer geld aan voeding en alcohol.
Dat het bestedingspatroon van consumenten als gevolg van de coronamaatregelen drastisch gewijzigd was komt niet als een verrassing, maar nu zijn ook de daadwerkelijke cijfers bekend van het Belgische statistiekbureau Statbel. De cijfers verschenen als eerste in het boek ‘Investeren in de eerste helft van je leven’ van VRT-journalist Michaël Van Droogenbroek en Knack-journalist Ewald Pironet, aldus de VRT.
Voeding
Vorig jaar gaf een gemiddeld Belgisch gezin 35.209 euro uit. Dat is circa 500 euro minder dan twee jaar eerder. De uitgaven voor voeding en niet-alcoholische dranken stegen met 12% ten opzichte van 2018.
Belgen gaven meer geld uit aan brood en graanproducten (+6%), vlees (+12%) fruit (+10%), melk (+10%), vis en schaaldieren (+15%), koffie (+23%) en groenten (+26%). Een gevolg van de sluiting van de horeca. Mensen kookten vaker zelf en de bestedingen aan afhaalmaaltijden verdrievoudigden.
Alcohol
Daarnaast gingen ook de uitgaven aan alcohol flink omhoog. Belgen kochten voor 10% meer alcoholische dranken, circa 600 euro per gezin. De grootste stijgers waren de softdrinks met alcohol, waarvan de verkoop verdrievoudigde. Ook waren er flinke stijgingen voor wijn (+7%), bier (+14%) en sterkedrank (+18%).
Bron: VRT
Laatste nieuws
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
-
24 apr TommyTomato haalt 1,9 miljoen groeigeld op voor de groentelunch op school
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr ABN AMRO: 'Voedingssector heeft doorbraaktechnologieën nodig voor halen klimaatdoelen'
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr Coca-Cola mocht manager ontslaan na omstreden deal Bas Smit
-
24 apr Waarschuwingslabel op ongezond voedsel drijft de prijs omhoog
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan