Tweede Amerikaanse staat verkoopt belang in Unilever vanwege ijsboycot Israël

17-09 08:33 | bron: FoodPro Network

TRENTON - De Amerikaanse staat New Jersey verkoopt zijn belangen in Unilever. Dit vanwege de eerdere beslissing van Ben & Jerry's, dat onderdeel is van Unilever, om de verkopen van ijs in Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied te stoppen.

Investeringen in Unilever botsen met wetgeving van de Amerikaanse staat, die investeringen in bedrijven die Israël boycotten verbiedt. Daarom wordt voor omgerekend 155 miljoen euro aan aandelen en obligaties van Unilever die in handen zijn van pensioenfondsen afgestoten.

Voor Ben & Jerry's is de verkoop van ijs in de gebieden niet in lijn met de waarden van het bedrijf. Het merk is eigendom van Unilever, maar heeft vergaande autonomie en een activistisch imago. Ben & Jerry's staat bekend om zijn inzet voor sociale rechtvaardigheid. Het ijsmerk spande zich recentelijk in voor de Black Lives Matter-beweging, lhbtiq+-rechten en hervorming van de verkiezingsfinanciering.

Ben & Jerry's werd in 2000 door Unilever overgenomen. In de koopovereenkomst was afgesproken dat het bedrijf autonomer kan opereren dan andere ondernemingen binnen Unilever. Zo heeft het bedrijf een onafhankelijk bestuur dat de bevoegdheid heeft om te beslissen over de maatschappelijke missie, de merkintegriteit en het beleid van het bedrijf.

Arizona zei eerder deze maand al dat het om vergelijkbare redenen als New Jersey voor 143 miljoen dollar aan Unilever-belangen zou verkopen. 





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 okt Flinke groei aantal bedrijven voedingsindustrie
27 okt The Organic Jersey Farm lanceert ijsconcept Little Cow & Cookies
27 okt Carrefour start met flitsbezorger Sprint
27 okt Colruyt wil Eco-Score ook op merkproducten
27 okt Heineken verkoopt minder bier
27 okt Afstand van boer tot bord kan korter
27 okt Goede samenwerking Cegeka en Cornelis Vrolijk zorgt voor toekomstbestendig ERP-systeem
27 okt Goodacre 100 procent onderdeel van Normec
26 okt WUR geeft masterprogramma’s boost met data science
26 okt Jumbo en HEMA gaan samen nieuwe voedingsconcepten testen
26 okt FrieslandCampina opent innovatiecentrum in Shanghai
26 okt Albert Heijn lanceert jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’
26 okt Orde in de chaos van certificaten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
26 okt Nicolás Castagneto, Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch
25 okt Startup Next Gen Foods wil met Tindle Europese markt veroveren
25 okt Iceland deelt voedsel uit om verspilling tegen te gaan
25 okt Lege Britse supermarktschappen gevuld met afbeeldingen van eten
25 okt Beyond Meat verkoopt minder vleesvervangers door deltavariant
25 okt Minder ziekte-uitbraken via voedsel in 2020
25 okt Plant & Productie Management, een vak apart
25 okt Webinar: Zijn uw circulaire economie businessmodellen afgestemd op succes?
25 okt Home Bake | Die extra stap voor de klant zetten, daar gaat het om
22 okt Mosa Meat en Nutreco werken samen aan lagere kostprijs voor kweekvlees
22 okt Barry Callebaut opent 's werelds grootste chocolademagazijn in Lokeren
22 okt Voedingsindustrie ziet in elektrificatie mogelijkheden voor verduurzaming
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?