Agrifoodmonitor 2021: waardering voor agrarische sector zet verder door

12-10 11:54 | bron: FoodPro Network

WAGENINGEN - Na jaren van lichte daling, zet dit jaar de stijging van de waardering voor Nederlandse boeren en tuinders sinds 2020 verder door. Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor, een jaarlijkse peiling uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR).

Ook blijkt uit de resultaten van dit jaar dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt in het achterhoofd van consumenten bij het maken van voedsel-keuzes. Dat is anders dan voorgaande jaren, toen smaak en betaalbaarheid belangrijker werden gevonden.

“Het is positief nieuws dat de waardering voor onze boeren en tuinders verder doorzet. Juist in deze tijd, waarin boeren en tuinders tegen veel uitdagingen aanlopen en er veel onzekerheid in de sector heerst. Die waardering doet recht aan het harde werk dat boeren en tuinders dagelijks verzetten om kwalitatief goed, gezond en vers voedsel voor ons allemaal te produceren”, aldus Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland.

Uit de peiling blijkt dat de waardering voor de agrarische sector over twee zaken gaat: het gevoel van verbinding met de sector en de bijdrage aan de economie. Actuele gebeurtenissen, zoals de boerenprotesten, COVID-19 en de stikstofcrisis beïnvloeden de waardering. Negatieve emoties over de boerenprotesten en de stikstofcrisis zorgen voor een negatievere waardering. Tegelijkertijd waarderen mensen die veel bezig zijn met COVID-19 de sector juist meer.

In 2020 bleek de waardering voor de agrarische sector toe te nemen, na een jarenlang stabiel beeld met dalingen. Dit jaar bleek die toename geen momentopname te zijn. Ook hebben Nederlanders meer waardering voor de agrarische sector dan andere sectoren, zoals

Duurzamere keuzes

Waar eerder smaak en betaalbaarheid de belangrijkste waarden waren bij het kiezen van het dagelijks voedsel, zijn dit jaar de duurzaamheidswaarden sterk gestegen. Productkenmerken die door de consument als duurzaam worden bestempeld, zoals diervriendelijke keurmerken, een recyclebare verpakking of plantaardige producten spelen daarin een rol. Ook is 60% van de consumenten bereid om meer te betalen voor duurzame producten.

Download de Agrifoodmonitor 2021 hier

 

Bron: LTO Nederland





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 okt Flinke groei aantal bedrijven voedingsindustrie
27 okt The Organic Jersey Farm lanceert ijsconcept Little Cow & Cookies
27 okt Carrefour start met flitsbezorger Sprint
27 okt Colruyt wil Eco-Score ook op merkproducten
27 okt Heineken verkoopt minder bier
27 okt Afstand van boer tot bord kan korter
27 okt Goede samenwerking Cegeka en Cornelis Vrolijk zorgt voor toekomstbestendig ERP-systeem
27 okt Goodacre 100 procent onderdeel van Normec
26 okt WUR geeft masterprogramma’s boost met data science
26 okt Jumbo en HEMA gaan samen nieuwe voedingsconcepten testen
26 okt FrieslandCampina opent innovatiecentrum in Shanghai
26 okt Albert Heijn lanceert jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’
26 okt Orde in de chaos van certificaten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
26 okt Nicolás Castagneto, Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch
25 okt Startup Next Gen Foods wil met Tindle Europese markt veroveren
25 okt Iceland deelt voedsel uit om verspilling tegen te gaan
25 okt Lege Britse supermarktschappen gevuld met afbeeldingen van eten
25 okt Beyond Meat verkoopt minder vleesvervangers door deltavariant
25 okt Minder ziekte-uitbraken via voedsel in 2020
25 okt Plant & Productie Management, een vak apart
25 okt Webinar: Zijn uw circulaire economie businessmodellen afgestemd op succes?
25 okt Home Bake | Die extra stap voor de klant zetten, daar gaat het om
22 okt Mosa Meat en Nutreco werken samen aan lagere kostprijs voor kweekvlees
22 okt Barry Callebaut opent 's werelds grootste chocolademagazijn in Lokeren
22 okt Voedingsindustrie ziet in elektrificatie mogelijkheden voor verduurzaming
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?