Per keer rekenen we hoger bedrag af in de supermarkt
bron: FoodPro Network
AMSTELVEEN - Het gemiddelde bedrag dat we in de eerste acht maanden van dit jaar afrekenden voor de dagelijkse boodschappen, zowel in de supermarkt als online, lag 3,6% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat bevestigt marktonderzoeker Norman Buysse van GfK vandaag naar aanleiding van berichtgeving van het AD.
Circa 2 procentpunt van die stijging is toe te schrijven aan de inflatie. De producten in de supermarkt zijn dus ruim 1,5% duurder dan een jaar eerder. "Dat kan voor een deel ook te maken hebben met wat we kopen", aldus Buysse.
Zo gaven we een jaar geleden, toen we overwegend noodgedwongen veel thuiszaten, veel minder uit aan verzorgingsproducten. En er zijn minder aanbiedingen. Het is bijvoorbeeld sinds 1 juli niet meer toegestaan om te stunten met de prijs van alcohol. "Bij de prijsuitschieters zitten geen versproducten", aldus GfK.
Met name verzorgingsproducten, bier en frisdrank zorgen voor een hoger eindbedrag op de gemiddelde kassabon. Waardoor frisdrank duurder is geworden, is moeilijk te verklaren. Het statiegeld op kleine flesjes geldt pas sinds 1 juli van dit jaar. "Mogelijk komt dat door duurdere grondstofprijzen of duurder verpakkingsmateriaal."
Laatste nieuws
-
29 mrt Aardappelen groeien sneller en beter met LED
-
29 mrt Lidl test hogere supermarktschappen
-
29 mrt China importeert weer wijn uit Australië
-
29 mrt De toegevoegde waarde van Aptean Food & Beverage ERP bij Tony’s Chocolonely
-
29 mrt Verzegel je maaltijden met een etiket! (video)
-
29 mrt Whitepaper: Kwaliteit als concurrentievoordeel in de voedingsmiddelenindustrie
-
28 mrt Jumbo gaat rode paprika, komkommer en bosui zonder plastic verpakking aanbieden
-
28 mrt Wouter Kolk stapt op bij Ahold Delhaize
-
28 mrt Tuinboon maakt chocola in Europa
-
28 mrt Foodwatch stapt naar RCC om misleiding met vrije-uitloopeieren
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan