Per keer rekenen we hoger bedrag af in de supermarkt

13-10 10:35 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - Het gemiddelde bedrag dat we in de eerste acht maanden van dit jaar afrekenden voor de dagelijkse boodschappen, zowel in de supermarkt als online, lag 3,6% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat bevestigt marktonderzoeker Norman Buysse van GfK vandaag naar aanleiding van berichtgeving van het AD.

Circa 2 procentpunt van die stijging is toe te schrijven aan de inflatie. De producten in de supermarkt zijn dus ruim 1,5% duurder dan een jaar eerder. "Dat kan voor een deel ook te maken hebben met wat we kopen", aldus Buysse.

Zo gaven we een jaar geleden, toen we overwegend noodgedwongen veel thuiszaten, veel minder uit aan verzorgingsproducten. En er zijn minder aanbiedingen. Het is bijvoorbeeld sinds 1 juli niet meer toegestaan om te stunten met de prijs van alcohol. "Bij de prijsuitschieters zitten geen versproducten", aldus GfK.

Met name verzorgingsproducten, bier en frisdrank zorgen voor een hoger eindbedrag op de gemiddelde kassabon. Waardoor frisdrank duurder is geworden, is moeilijk te verklaren. Het statiegeld op kleine flesjes geldt pas sinds 1 juli van dit jaar. "Mogelijk komt dat door duurdere grondstofprijzen of duurder verpakkingsmateriaal."





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 okt Flinke groei aantal bedrijven voedingsindustrie
27 okt The Organic Jersey Farm lanceert ijsconcept Little Cow & Cookies
27 okt Carrefour start met flitsbezorger Sprint
27 okt Colruyt wil Eco-Score ook op merkproducten
27 okt Heineken verkoopt minder bier
27 okt Afstand van boer tot bord kan korter
27 okt Goede samenwerking Cegeka en Cornelis Vrolijk zorgt voor toekomstbestendig ERP-systeem
27 okt Goodacre 100 procent onderdeel van Normec
26 okt WUR geeft masterprogramma’s boost met data science
26 okt Jumbo en HEMA gaan samen nieuwe voedingsconcepten testen
26 okt FrieslandCampina opent innovatiecentrum in Shanghai
26 okt Albert Heijn lanceert jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’
26 okt Orde in de chaos van certificaten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
26 okt Nicolás Castagneto, Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch
25 okt Startup Next Gen Foods wil met Tindle Europese markt veroveren
25 okt Iceland deelt voedsel uit om verspilling tegen te gaan
25 okt Lege Britse supermarktschappen gevuld met afbeeldingen van eten
25 okt Beyond Meat verkoopt minder vleesvervangers door deltavariant
25 okt Minder ziekte-uitbraken via voedsel in 2020
25 okt Plant & Productie Management, een vak apart
25 okt Webinar: Zijn uw circulaire economie businessmodellen afgestemd op succes?
25 okt Home Bake | Die extra stap voor de klant zetten, daar gaat het om
22 okt Mosa Meat en Nutreco werken samen aan lagere kostprijs voor kweekvlees
22 okt Barry Callebaut opent 's werelds grootste chocolademagazijn in Lokeren
22 okt Voedingsindustrie ziet in elektrificatie mogelijkheden voor verduurzaming
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?