Iceland deelt voedsel uit om verspilling tegen te gaan

LONDEN - In de strijd tegen voedselverspilling geeft de Britse supermarktketen Iceland levensmiddelen, die op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum zijn, gratis weg aan online klanten.

De Britse keten, die met name gespecialiseerd is in diepvriesproducten, verwacht op die manier jaarlijks meer dan 1,3 miljoen producten weg te geven, met een totale waarde van 600.000 euro. De uitrol naar alle duizend vestigingen van Iceland volgt na een succesvolle test in 40 winkels, aldus Retail Gazette.

Tijdens de proef gaf de retailer meer dan 17.000 artikelen gratis weg, wat de klanten een gemiddelde terugbetaling van 1,58 pond (1,90 euro) per bestelling opleverde.

Het proces vraagt geen extra handelingen van de klant. Wanneer een besteld artikel het enige is dat nog rest én op die dag vervalt, wordt het gescand, gelabeld en zoals gebruikelijk in de winkelwagen gelegd, maar niet meegerekend. Nog voor de levering krijgt de klant een bericht over het gratis artikel.

Iceland wil alle gekoelde en verse voeding in het programma opnemen. “We weten dat houdbaarheid een grote rol speelt bij het ontstaan van voedseloverschotten en nu hebben we een innovatieve manier gevonden om dit binnen onze winkels en via online winkelen tegen te gaan”, aldus CEO Richard Walker. “Ons initiatief helpt niet alleen voedselverspilling tegen te gaan, maar ondersteunt ook onze klanten.”





Laatste nieuws