Procter & Gamble betrekt consument bij producten met 2D barcodes

ROTTERDAM - De multinational Procter & Gamble (P&G) is wereldwijd marktleider in de verkoop en distributie van was- en schoonmaakmiddelen en baby-, dames- en haarverzorgingsproducten. Volgens Kelly Schlafman, Intelligent Packaging Leader bij P&G, verlangen consumenten meer dan ooit tevoren naar meer informatie over hun producten. Hoe kan identificatie P&G helpen hierop in te spelen?

Multinational P&G verkoopt een scala aan bekende merken, zoals Pampers, Gillette, Ariel en Always. Een unieke digitale identiteit van producten van deze merken wordt steeds belangrijker. Hiermee kan productinformatie namelijk gemakkelijker worden geregistreerd, gecategoriseerd, verkocht, getraceerd en gedeeld. Met de nieuwste generatie barcodes kan meer informatie via de productverpakking worden gedeeld en meer worden gehaald uit de GS1 artikelcode (het Global Trade Item Number, GTIN).

Schlafman is van mening dat 2D barcodes op producten een belangrijke nieuwe toegang tot digitale content bieden. "Het is de tijd van de geïnformeerde consument die steeds meer toegang hebben tot digitale content. Daarop kunnen inspelen is essentieel om concurrerend te blijven."

Informatie binnen handbereik

Je zou kunnen zeggen dat het winkelcentrum zich verplaatst naar de smartphone die steeds meer mogelijkheden biedt voor e-commerce, communicatie en entertainment. Dat is misschien een beangstigende gedachte voor mensen onder ons die vroeger nog snoep kochten uit een potje in de winkel om de hoek. Maar in feite probeert P&G dezelfde ervaring te bieden, maar dan dichtbij en met meer informatie.

“Door de impact van corona en de verschuiving in de samenleving naar digitale communicatie, zijn consumenten nog sterker gaan vertrouwen op en nog meer gewend geraakt aan het binnen handbereik hebben van informatie. Hun zoekgedrag varieert sterk, maar gaat bijvoorbeeld over informatie over ingrediënten, gezondheid en veiligheid, duurzaamheid, beschikbaarheid en de herkomst van producten."

"Het winkelcentrum verplaatst zich naar de smartphone."

Band met consument vergroten

Sinds 1973 heeft de industrie in de VS gekozen voor de barcodestandaard als enige standaard voor productidentificatie. Met die standaard hebben bedrijven over de hele wereld gewerkt aan de verbetering van allerlei bedrijfsprocessen, zoals de zichtbaarheid van de voorraad, de traceerbaarheid van producten, het meten van duurzaamheid en het zorgen voor veilige producten voor de consument.

"Om onze band met de consument te vergroten, is het van cruciaal belang dat we alle soorten informatie – van de fabrikant tot de retailer – op een nauwkeurige, volledige en efficiënte manier verstrekken. Het succes van onze sector is echt afhankelijk van het gebruik van codes die de benodigde extra informatie kunnen bevatten en toegankelijk kunnen maken. Concreet betekent dit dat de consument gemakkelijker betrokken raakt bij het product, dat de identificatie op de verpakking kan staan en dat er meer datacapaciteit beschikbaar komt. Bij P&G geloven we dat 2D barcodes dat kunnen."

Een snelle en betere toegang tot productinformatie 

P&G wil toe naar één oplossing die voldoet aan de behoeften van de consument, retail en producenten door gebruik te maken van open standaarden. Met een 2D barcode kan dat. Bovendien bevat deze nieuwe code meer tekens (tot 7000) dan de 'traditionele' barcode (slechts 48 tekens), en dat biedt kansen.

Schlafman legt uit: "Door digital commerce zijn de verwachtingen van consumenten echt veranderd. Ze willen  een snelle en betere toegang tot productinformatie om er zeker van te zijn dat zij de juiste producten kopen. Ze nemen hun beslissingen niet meer alleen op basis van wat het product is en kan. Ze willen bijvoorbeeld weten welke ingrediënten in een product zitten en waar die vandaan komen en of producten wel gezond en milieuvriendelijk zijn. Als wij productinformatie op dit niveau aan onze consumenten willen bieden, dan moeten we in onze sector de lat hoger leggen als het gaat om de uitwisseling van productinformatie en middelen om deze met consumenten te delen. Uiteindelijk willen we met nieuwe vormen van codering positieve ervaringen voor de consument creëren."

"Ze nemen hun beslissingen niet meer alleen op basis van wat het product is en kan."

De charme van een 2D barcode

De 2D DataMatrix is voor P&G de eerste keus op het gebied van 2D barcodes. Dit heeft te maken met het kleine formaat en met het feit dat dit type barcode al wordt gebruikt. "Bij onze eerste tests wilden we vooral inzicht krijgen in de technische voor- en nadelen in vergelijking met de QR-code. En we wilden zien hoe de consument zou reageren op een code op de verpakking waarbij het accent ligt op de communicatie met de klant. We hebben al enkele positieve ervaringen opgedaan met het gebruik van 2D in onze productielijnen.”

"Het mooie van de 2D barcode is dat deze zelfs op itemniveau kan traceren, iets wat met de huidige barcode niet mogelijk is. Niet iedereen zal op dit niveau willen kunnen traceren, maar het kan zeer goed van pas komen voor productveiligheid en het terugroepen van producten."

Unieke ervaringen bieden met één product

Door de integratie van de GS1 artikelcode (GTIN) met behulp van GS1 Digital Link in een 2D barcode kan het fysieke product aan het web worden gekoppeld. Met deze standaard is één barcode per verpakking voldoende en zo blijft er ruimte over voor marketinguitingen. Plus de behoefte van de industrie aan een robuustere datadrager wordt ondersteund.

"Digitaal kunnen wij de consument geven wat hij wil en wanneer hij het wil."

Schlafman: "GS1 Digital Link biedt consumenten met één scan toegang tot dynamische productinformatie. En het maakt het voor merken mogelijk om informatie met maar één code beschikbaar te stellen. De verwachtingen van consumenten blijven veranderen en we verwachten dat de behoefte om informatie digitaal te verstrekken – als verlengstuk van de fysieke verpakking – zich blijft ontwikkelen. Vaak is een digitale manier van informatie verstrekken beter dan op een verpakking kan, bijvoorbeeld voor gebruiksinstructies. Digitaal kunnen wij de consument geven wat hij wil en wanneer hij het wil. We kunnen dat niet met een beperkt statisch label dat iedereen dezelfde informatie biedt. Digitale content maakt onze producten toegankelijker voor al onze consumenten, dus ook voor mensen met beperkingen voor wie het moeilijker is om informatie op fysieke etiketten te lezen."

Het omarmen van deze technologie heeft ook veel voordelen voor retailers. "Waarvoor ze het zouden willen gebruiken kan per retailer verschillen, maar nogmaals, dat is de charme van GS1 Digital Link. Allerlei verschillende consumentenervaringen bieden met dezelfde fysieke code kan. Het is dus mogelijk om met één product unieke ervaringen te bieden en dat is toch geweldig!"

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Laatste nieuws