Jumbo sluit jubileumjaar 2021 af met aanhoudende omzetgroei

03-01 11:07 | bron: FoodPro Network

VEGHEL - Jumbo heeft 2021 afgesloten met een totaalomzet van € 9,91 miljard. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg afgelopen jaar met 2% en kwam uit op € 9,9 miljard. Dit is wederom meer dan de marktgroei die uitkwam op 1,7% (bron: Nielsen).

De omzetgroei is deels vertekenend omdat het boekjaar 2020 één week meer telde (53 i.p.v. 52). Gecorrigeerd voor deze extra omzetweek in 2020 bedraagt de omzetgroei in 2021 voor Jumbo circa 4%. Opnieuw slaagde Jumbo er daardoor in haar marktaandeel in Nederland te verhogen naar ruim 22% eind 2021. De omzetbijdrage van foodserviceformule La Place was met € 52 miljoen, een plus van 4% ten opzichte van 2020, wederom tegenvallend als gevolg van de noodgedwongen sluitingen door de coronamaatregelen.

Jumbo wist haar winkelbestand uit te breiden met 18 locaties, waaronder vijf Jumbo City vestigingen in Nederlandse stadscentra en negen winkels in België, inclusief de eerste Jumbo City in Antwerpen. Het totale aantal winkellocaties in Nederland en België kwam in 2021 uit op 705. De online activiteiten van Jumbo hielden met een omzetstijging van 30% hun groeispurt vast. Om de snelle groei van online boodschappen doen te kunnen faciliteren, investeerde Jumbo fors in haar E-commerce netwerk. In het afgelopen jaar opende het concern in Bleiswijk haar derde E-Fulfilment Center (EFC) en 10 nieuwe bezorghubs nabij stedelijke centra.

Voor 19e keer beste supermarktketen volgens GfK
Frits van Eerd: “We kijken bij Jumbo in meerdere opzichten terug op een bewogen jaar. Door het grillige verloop van de pandemie hebben onze medewerkers, ondernemers en leveranciers opnieuw extra inspanningen moeten leveren om de voedselvoorzieningen en veiligheid voor klanten en medewerkers op peil te houden. Hun veerkracht en geweldige inzet om onze klanten de leukste boodschap te blijven bieden verdient alle dank en lof. Klanten waarderen dit enorm, zoals onder meer blijkt uit het recentste GfK Kerstrapport waarin we als beste landelijke supermarkt de ranglijst aanvoeren. Het is al de negentiende keer dat we deze prijs in de wacht slepen, maar het voelt extra speciaal nu ons familiebedrijf honderd jaar bestaat en het predicaat Koninklijk mag dragen. Dit alles motiveert ons enorm om te blijven uitblinken in klantgerichtheid.”

Versterking in Nederland en België
Jumbo wil blijven groeien, offline én online. Naast uitbreiding van het winkelbestand en versterking van de aanwezigheid in stadscentra, zijn afgelopen jaar 55 winkels uitgebreid en/of vernieuwd. Om optimaal te kunnen voldoen aan de snel veranderende klantwensen en -behoeften gaat Jumbo onverminderd door met het moderniseren van haar winkelbestand. Alle vestigingen beschikken inmiddels over een ruim HEMA schap met huishoudelijke artikelen. Dit jaar begint Jumbo als proef met het aanbieden van eigen voedingsproducten in enkele HEMA winkels. De uitbreiding in België verloopt voorspoedig, mede ingegeven door een sterke omzetgroei en enthousiaste ontvangst door klanten. Afgelopen jaar zijn er in België 9 nieuwe Jumbo winkels bijgekomen waarmee de teller nu op 17 staat. Twee winkels worden inmiddels geëxploiteerd door franchisenemers. Van de circa 15 Belgische winkelopeningen die voor 2022 op de planning staan, zullen er naar verwachting meerdere worden gerund door zelfstandige ondernemers.

Potentieel online markt
De omzet uit online activiteiten van Jumbo is in 2021 met 30% gegroeid en komt hierdoor uit op circa € 650 miljoen. Jumbo opende in het afgelopen jaar maar liefst 10 nieuwe bezorghubs waarmee het totaal aantal regionale Jumbo hubs in Nederland uitkomt op 16. In 2022 zal Jumbo nog eens 4 nieuwe bezorghubs openen. Daarnaast bereidt Jumbo zich voor op de opening van een vierde E-Fulfilment Center (EFC). Forse investeringen blijven nodig om de sterke vraag uit de markt te kunnen bijbenen en om toe te werken naar een rendabele bedrijfsvoering. Jumbo ziet onverminderd potentieel in de markt voor online boodschappen. Dat verklaart ook de komst van verschillende, vaak internationale toetreders tot de Nederlandse onlinemarkt. Wel staan alle bestaande en nieuwe partijen voor gelijke uitdagingen, zoals schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, en een extreem beweeglijke arbeidsmarkt. Veel spelers zijn op zoek naar efficiencyverhoging, winstgevende businessmodellen en mogelijkheden voor samenwerking.

Werkgeversvereniging E-commerce en strategische samenwerking Gorillas
Jumbo heeft met belangstelling gekeken naar de totstandkoming van de werkgeversvereniging E-commerce Nederland in december 2021. Jumbo onderschrijft de sterke behoefte aan een sectorbrede visie met afspraken over een gelijk speelveld voor alle belanghebbenden. Daarom heeft Jumbo het voornemen zich aan te sluiten bij de nieuwe vereniging. Jumbo overweegt ook voor haar online activiteiten over te stappen op de nieuwe CAO E-commerce. Een belangrijke beweegreden is de behoefte aan arbeidsvoorwaarden die goed passen bij een innovatieve branche die zich snel ontwikkelt. Met ‘flitsbezorger’ Gorillas, één van de initiatiefnemers van werkgeversvereniging E-commerce Nederland, is Jumbo tot een overeenkomst op hoofdlijnen gekomen gericht op een strategisch partnership tussen de twee bedrijven. Jumbo en Gorillas zien goede mogelijkheden om te profiteren van elkaars expertise en tegelijkertijd hun eigen marktpositie te versterken.

 

Bron: Jumbo





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Van Geloven voert snackproductie in Tilburg op
21 jan Nestlé in de tegenaanval in prijzenconflict met Albert Heijn
21 jan Landbouwexport boven de 100 miljard, mede door hogere prijzen
21 jan Ook KTBA partner van FoodPro Network in 2022
21 jan Het verbeteren van voorraadbeheer in de bakkerijsector
21 jan Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
20 jan Albert Heijn waarschuwt voor tekorten door prijzenconflict met Nestlé
20 jan Unilever blijft bij bod van 50 miljard pond voor consumententak GSK
20 jan Investering van 25 miljoen voor Franse vleesvervangersproducent La Vie
20 jan Webinar: De nieuwste generatie software voor de digitalisering van jouw foodbedrijf
20 jan Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
19 jan Metro zoekt koper voor Belgische winkels
19 jan Grotere supermarkten pakken nog meer marktaandeel
19 jan Fevia: 'Omikron heeft behoorlijke impact op Belgische voedingsindustrie'
19 jan Noord-Hollandse kaas onder On the way to PlanetProof
19 jan Wat is een remote audit? En hoe werkt dit?
19 jan 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
19 jan Meer dan ooit is het van belang de juiste man of vrouw aan het roer te hebben
18 jan Aldi opent eerste kassaloze winkel
18 jan IJsselmeervisafslag in Urk boekt nieuw omzetrecord
18 jan Thuisbezorgd komt met afbreekbare verpakking met zeewier
18 jan Houben Worstenbrood en Bavaria komen met Bavaria worstenbrood
18 jan Salarissen stegen over het afgelopen jaar gemiddeld met 2,1 procent
18 jan Verbeet nieuwe voorzitter van raad van commissarissen Unilever Nederland
18 jan Arla Foods ontwikkelt nieuwe methode van koelen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?