Albert Heijn start met volgende stap van geleidelijke invoering Nutri-Score

ZAANDAM - Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score. De supermarkt vindt het belangrijk om klanten te helpen bij het maken van een gezondere voedingskeuze. Daarom is vanaf maandag 3 januari de Nutri-Score van 6.000 eigen-merkproducten zichtbaar op elektronische prijskaartjes in winkels en staat het voedselkeuzelogo bij producten in de app en op ah.nl. Ook krijgen meer eigen-merkproducten in de komende maanden stap voor stap Nutri-Score op de verpakking. Albert Heijn informeert klanten uitgebreid en onderzoekt de komende maanden hoe zij Nutri-Score ervaren.

Met Nutri-Score zien consumenten in één oogopslag welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. Het voedselkeuzelogo vertaalt de voedingswaarde van producten in een duidelijke letter- en kleurcode. A is donkergroen en staat op producten die binnen een productgroep de meest gezonde samenstelling hebben. Score E is rood en staat op producten uit dezelfde productgroep met de minst gezonde samenstelling.  

Elk product krijgt een score toegekend op basis van een speciaal algoritme. Er zijn pluspunten voor eiwitten, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. Energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout drukken de score omlaag. Het logo vergelijkt de producten in een bepaalde productgroep met elkaar, bijvoorbeeld yoghurt met andere soorten yoghurt en niet met bijvoorbeeld kaas. En wanneer een vruchtensap een C scoort, is dat drankje een gezondere keuze dan een sapje met E in dezelfde productgroep.  

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: “Met Albert Heijn willen we samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. En een gezonde leefstijl is belangrijker dan ooit. Daarom zijn wij al langere tijd groot voorstander van de invoering van Nutri-Score. We zijn ervan overtuigd dat dit voedselkeuzelogo onze klanten helpt een gezondere keuze te maken. En niet alleen voor een product met een A- of B-score, maar ook voor een product met een D-score in plaats van een E-score. Iedere stap telt!"  

Nutri-Score

Het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score is ontwikkeld door Franse wetenschappers en inmiddels ook ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. Ook de Nederlandse overheid heeft in 2019 voor Nutri-Score gekozen. De verwachting is dat het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 - na definitieve goedkeuring van het ministerie van VWS - officieel landelijk gaat worden gebruikt.  

Marit van Egmond: "Albert Heijn biedt de meeste keuze in producten met een A- of B-score. Dat komt omdat we al jaren structureel onze eigen-merkproducten verbeteren: we voegen extra vezels toe en gebruiken steeds minder suiker, zout en verzadigde vetten." Lekker in je vel zitten begint bij gezondere voeding, maar voldoende bewegen, slapen en ontspannen zijn ook ontzettend belangrijk, aldus Van Egmond. "Natuurlijk willen we iedereen inspireren en ondersteunen om 2022 goed en gezond te beginnen. Nutri-Score helpt, maar ook onze FoodFirst Leefstijlcoach. Deze gratis app biedt advies, inspiratie, talloze gezondheidschallenges, video's en beweeg-, voeding- en meditatieschema’s. Ervaren coaches adviseren over een blijvende gezonde leefstijlverandering." 

De komende weken informeert Albert Heijn klanten in televisiecommercials en advertenties over de werking van Nutri-Score. Daarnaast vinden klanten veel informatie op ah.nl, in de Allerhande, in het Beter Eten Magazine en in de bonusfolder. Op de winkelvloer zijn speciale folders, vitrinestickers en schapkaarten te vinden.   

 

Bron: Albert Heijn

Foto: Albert Heijn





Laatste nieuws