Omzetverdubbeling en opnieuw rode cijfers voor Picnic

AMERSFOORT - Online supermarkt Picnic heeft met haar activiteiten in Nederland en Duitsland in 2020 een verlies geleden van ruim 44,8 miljoen euro. De omzet verdubbelde bijna tot 455 miljoen euro. Dat blijkt uit de meest recente jaarrekening van Picnic, die vrijdag via de Kamer van Koophandel (KvK) openbaar werd.

De Nederlandse online supermarkt werd in 2015 opgericht. Drie jaar later ging Picnic van start in Duitsland. Sinds vorig jaar is het bedrijf ook actief in Frankrijk.

Investeringen

Uit de meest recente jaarrekening van Picnic blijkt verder dat de financiële buffers van Picnic in 2020 wat krompen. De solvabiliteit daalde van bijna 80% naar bijna 56%. Dat is overigens nog steeds zeer solide.

Daarnaast versterkte de online supermarkt zijn eigen vermogen afgelopen september, dankzij een kapitaalinjectie van 600 miljoen euro door investeerders. Die investering is uiteraard nog niet zichtbaar in de cijfers over 2020. De Bill & Melinda Gates Foundation Trust leidde de financieringsronde. Ook reeds bestaande investeerders deden mee.

Rode cijfers

Picnic kan het zich permitteren om elk jaar tientallen miljoenen euro's verlies te maken. In 2019 noteerde Picnic een verlies van ruim 49 miljoen euro.

In Nederland verkocht de online supermarkt in 2020 bijna 80% méér, waarmee de omzet uitkwam op 377 miljoen euro. De omzet in Duitsland bedroeg 78 miljoen euro, circa 3,5 keer méér dan het jaar ervoor.

Het aantal werknemers van Picnic in vaste dienst, gerekend in voltijdsbanen, steeg van 510 naar 937. Daarnaast werken er nog duizenden mensen met tijdelijke dienstverbanden.





Laatste nieuws