A-merken misbruiken inflatie volgens supermarkten in eigen voordeel

10-01 09:39 | bron: FD

AMSTERDAM - Supermarkten vermoeden dat de leveranciers van grote A-merken hun prijzen meer willen verhogen dan de inflatie rechtvaardigt. Met de prijsstijgingen zouden de leveranciers hun winstmarges willen opkrikken. Hierover bericht het FD.

De onderhandelingen tussen de supermarkten en hun leveranciers verlopen door de hoge inflatie veel feller dan voorheen, aldus de zakenkrant. In Nederland was de inflatie in december 6,4%, het hoogst in bijna 40 jaar.

Volgens supermarkten verhogen producenten hun prijzen extra, om meer te verdienen. "In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren", aldus een woordvoerder van Albert Heijn tegen de zakenkrant. Een rondgang van het FD langs andere supermarktketens bevestigt dat beeld, al noemen die geen namen.

Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen schat dat de producenten hun verkoopprijzen gemiddeld 9% tot 10% moeten verhogen om de kostenstijgingen te dekken. "Dat is ongekend." Dat consumenten moeten opdraaien voor een deel van de prijsstijging is onvermijdelijk, aldus Schreijen.

 

Bron: FD

 





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
08 aug Redactie FoodPro Network gesloten van 8 t/m 19 augustus
05 aug Voedselprijzen dalen hard na graandeal
05 aug Tony's Chocolonely kan dit jaar geen chocoladeletters maken door salmonella bij Barry Callebaut
05 aug Meer omzet en lagere winst voor Kellogg
05 aug Lotus Bakeries wil nieuwe speculoosfabriek bouwen in Thailand
05 aug Zeeuwse aardappelen en uien hebben last van extreme droogte
05 aug Duitse start-up wil cacaoloze chocolade produceren
05 aug BRCGS Food Safety Issue 9: focus op cultuur en voortdurende verbetering
04 aug Unilever bevriest uitbetalingen aan Ben & Jerry's
04 aug Pluimveevlees heeft in 2031 aandeel van 47% in wereldwijde vleesmarkt
04 aug Inflatie op hoogste niveau sinds 1975
04 aug Cosun Beet Company wil in 2023 zelf biologische suiker produceren
04 aug Whitepaper - Hoe reduceer ik het gebruik van plastic in mijn verpakkingen?
04 aug De juiste choreografie. Hoe vertaal jij doelstellingen naar een ERP-strategie?
03 aug Meer omzet voor Oatly
03 aug Just Eat Takeaway schrijft miljarden af op Grubhub
03 aug Prijsverhoging Douwe Egberts minder dan 1 cent per kopje
03 aug Van wangedrag beschuldigde manager van moederbedrijf Thuisbezorgd kan blijven
03 aug Traceerbaarheid als sleutel tot succes in de foodbranche met KING ERP Online
03 aug Whitepaper Dioxines
02 aug Thuisbezorgd experimenteert met flitsbezorgen uit eigen supermarkt
02 aug Conflict tussen Ben & Jerry's en Unilever is nog niet opgelost
02 aug Chinese KFC verkoopt alles behalve de veren van kippen door hoge inflatie
02 aug KTBA blijft investeren in groei
02 aug Hogere omzet en lagere winst voor Lamb Weston
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?