A-merken misbruiken inflatie volgens supermarkten in eigen voordeel
bron: FD
AMSTERDAM - Supermarkten vermoeden dat de leveranciers van grote A-merken hun prijzen meer willen verhogen dan de inflatie rechtvaardigt. Met de prijsstijgingen zouden de leveranciers hun winstmarges willen opkrikken. Hierover bericht het FD.
De onderhandelingen tussen de supermarkten en hun leveranciers verlopen door de hoge inflatie veel feller dan voorheen, aldus de zakenkrant. In Nederland was de inflatie in december 6,4%, het hoogst in bijna 40 jaar.
Volgens supermarkten verhogen producenten hun prijzen extra, om meer te verdienen. "In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren", aldus een woordvoerder van Albert Heijn tegen de zakenkrant. Een rondgang van het FD langs andere supermarktketens bevestigt dat beeld, al noemen die geen namen.
Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen schat dat de producenten hun verkoopprijzen gemiddeld 9% tot 10% moeten verhogen om de kostenstijgingen te dekken. "Dat is ongekend." Dat consumenten moeten opdraaien voor een deel van de prijsstijging is onvermijdelijk, aldus Schreijen.
Bron: FD
Laatste nieuws
-
23 apr PepsiCo verkoopt weer meer frisdrank en chips
-
23 apr Reorganisatie bij Milcobel: 130 banen op de tocht
-
23 apr Consumentenbond: Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten
-
23 apr Producten van Danone, Dr. Oetker, Jacobs Douwe Egberts en Mondelez weer verkrijgbaar bij Jumbo
-
23 apr PFAS en voeding: een informatief webinar
-
23 apr Kumasi maakt frisdrank uit restproduct van cacaovrucht
-
23 apr TraceGains gaat samenwerking aan met FoodPro Network
-
22 apr Omzet en winst van Lactalis namen toe in 2023
-
22 apr Oxfam Novib: recordprijzen cacao gevolg van onderbetaling boeren
-
22 apr Franse supermarkten moeten klanten informeren over krimpflatie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan