HAK pakt door met groene missie en wil in 2022 B Corp-certificering

11-01 09:41 | bron: FoodPro Network

GIESSEN - In lijn met zijn eerder geformuleerde duurzaamheidsmissie wil groentefabrikant HAK in de loop van 2022 verder als officieel gecertificeerde B Corporation, kortweg B Corp. Het onafhankelijke B Corp-keurmerk is een initiatief van de in 2006 opgerichte Amerikaanse non-profit organisatie B Lab en geldt als hét bewijs dat een onderneming sociale en duurzame impact realiseert, zonder in te boeten op winst. In aanloop naar de officiële certificering heeft het bedrijf uit Giessen inmiddels haar statuten gewijzigd.

B Corporations zijn wereldwijd nog een select gezelschap: tot op heden zijn slechts 4459 bedrijven gecertificeerd, verspreid over 76 landen en verdeeld over 153 sectoren. Bekende B Corps zijn ijsfabrikant Ben & Jerry’s, outdoorkledingfabrikant Patagonia en (plantaardige) zuivelfabrikant Danone. Onder het motto ‘using business as a force-for-good’ zetten B Corps zich samen in voor een betere wereld voor hun werknemers, klanten en leveranciers, de samenleving als geheel en last but not least het milieu.

HAK wil zich gaan voegen bij de ruim 175 Nederlandse bedrijven met een B Corp-certificering omdat dit volgens HAK ceo Timo Hoogeboom een logische volgende stap is in de ontwikkeling die het bedrijf al eerder in gang zette. Hoogeboom: “De B Corp filosofie sluit aan bij onze missie en onze duurzaamheidsstrategie genaamd de Groene Keuken van HAK: mensen helpen meer plantaardig te eten met meer groenten en peulvruchten, en meer lokale en duurzame kringlooplandbouw mét een compensatie voor de duurzame inspanningen van de telers. Tegelijkertijd worden we uitgedaagd om nieuwe stappen te blijven zetten op weg naar verdere CO2-reductie en om de teelt nog verder te vergroenen.”

Aanpassing statuten

HAK doorloopt momenteel het traject van het ‘B Impact Assessment’ (BIA). Tijdens dit traject wordt gekeken naar de impact van de activiteiten en het businessmodel van HAK op werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Hoogeboom: “Een zeer interessant en leerzaam traject dat ons intern echt op scherp zet als het gaat om onze ambities en de impact die we willen realiseren.”

Een belangrijke stap die HAK inmiddels heeft gezet is het aanpassen van de bedrijfsstatuten. Daarin is nu officieel vastgelegd dat het bedrijf zich ten doel stelt om ‘door middel van haar bedrijfsvoering en activiteiten een significant positieve invloed te hebben op de maatschappij en het milieu in zijn algemeenheid’, en dat het Management Team in haar besluitvorming ‘ook rekening houdt met de sociale, economische, juridische of andere gevolgen voor stakeholders en milieu’.

Hoogeboom: “Het officieel wijzigen van onze statuten geeft aan al onze stakeholders een duidelijk signaal af waar wij nu en in de toekomst als bedrijf voor staan. We doorlopen op dit moment de B corp assessmentprocedure waarbij we de uiteindelijke certificering in 2022 hopen te ontvangen. Overigens is het daarna niet klaar. De periodieke vervolgassessments van B corp blijven een goede manier om ons scherp en ambitieus te houden als het gaat om het vergroten van onze positieve impact. Dit proces is natuurlijk nooit af.”

 

Bron: HAK





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Van Geloven voert snackproductie in Tilburg op
21 jan Nestlé in de tegenaanval in prijzenconflict met Albert Heijn
21 jan Landbouwexport boven de 100 miljard, mede door hogere prijzen
21 jan Ook KTBA partner van FoodPro Network in 2022
21 jan Het verbeteren van voorraadbeheer in de bakkerijsector
21 jan Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
20 jan Albert Heijn waarschuwt voor tekorten door prijzenconflict met Nestlé
20 jan Unilever blijft bij bod van 50 miljard pond voor consumententak GSK
20 jan Investering van 25 miljoen voor Franse vleesvervangersproducent La Vie
20 jan Webinar: De nieuwste generatie software voor de digitalisering van jouw foodbedrijf
20 jan Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
19 jan Metro zoekt koper voor Belgische winkels
19 jan Grotere supermarkten pakken nog meer marktaandeel
19 jan Fevia: 'Omikron heeft behoorlijke impact op Belgische voedingsindustrie'
19 jan Noord-Hollandse kaas onder On the way to PlanetProof
19 jan Wat is een remote audit? En hoe werkt dit?
19 jan 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
19 jan Meer dan ooit is het van belang de juiste man of vrouw aan het roer te hebben
18 jan Aldi opent eerste kassaloze winkel
18 jan IJsselmeervisafslag in Urk boekt nieuw omzetrecord
18 jan Thuisbezorgd komt met afbreekbare verpakking met zeewier
18 jan Houben Worstenbrood en Bavaria komen met Bavaria worstenbrood
18 jan Salarissen stegen over het afgelopen jaar gemiddeld met 2,1 procent
18 jan Verbeet nieuwe voorzitter van raad van commissarissen Unilever Nederland
18 jan Arla Foods ontwikkelt nieuwe methode van koelen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?