Groente- en fruitconsumptie nam in 2021 met 3% toe

13-01 08:35 | bron: FoodPro Network

ZOETERMEER - Een analyse van GroentenFruit Huis wijst uit dat de Nederlandse consumptie van verse groente en fruit in 2021 toenam met 3%. Ook het gebruik van groenten en fruit buitenshuis groeide met 2%, dit is echter nog steeds niet op het pre-coronaniveau.

GroentenFruit Huis stelt dat sinds het begin van de coronapandemie gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander staat, wat de stijgende vraag naar verse groenten en fruit verklaart. Zo steeg de consumptie van groenten en fruit in 2020 met 4%

Verspakketten

Van de totale uitgaven aan verse groente is het aandeel vers gesneden groenten 36%. De behoefte aan gemak onder de Nederlanders blijkt ook uit de verkoopcijfers van verspakketten. De verkoop van verspakketten nam in 2021 met 13% toe, aldus cijfers van GfK. GroentenFruit Huis laat weten dat het meest gekochte verspakket tomatensoep is, gevolgd door lasagne en curry madras.

Niet alleen verspakketten, ook het gemak van online verkoop wordt steeds vaker ontdekt door Nederlanders. In 2021 nam de online verkoop van groenten en fruit vergeleken met 2020 met 40% toe. Komkommer is de meest thuisbezorgde verse groente en banaan is de nummer één vers fruit. 

Lokaal
Het afgelopen jaar werd 20% meer groenten en fruit in een kleine winkel, kraam of automaat bij de producent gekocht. Ook biologische geteelde groenten en fruit werden 11% meer verkocht. Biologisch fruit lijkt minder populair, de verkoop valt lager uit dan van biologische groenten. Biologische groenten zijn goed voor 66% van de biologische groenten- en fruitaankopen.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Van Geloven voert snackproductie in Tilburg op
21 jan Nestlé in de tegenaanval in prijzenconflict met Albert Heijn
21 jan Landbouwexport boven de 100 miljard, mede door hogere prijzen
21 jan Ook KTBA partner van FoodPro Network in 2022
21 jan Het verbeteren van voorraadbeheer in de bakkerijsector
21 jan Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
20 jan Albert Heijn waarschuwt voor tekorten door prijzenconflict met Nestlé
20 jan Unilever blijft bij bod van 50 miljard pond voor consumententak GSK
20 jan Investering van 25 miljoen voor Franse vleesvervangersproducent La Vie
20 jan Webinar: De nieuwste generatie software voor de digitalisering van jouw foodbedrijf
20 jan Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
19 jan Metro zoekt koper voor Belgische winkels
19 jan Grotere supermarkten pakken nog meer marktaandeel
19 jan Fevia: 'Omikron heeft behoorlijke impact op Belgische voedingsindustrie'
19 jan Noord-Hollandse kaas onder On the way to PlanetProof
19 jan Wat is een remote audit? En hoe werkt dit?
19 jan 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
19 jan Meer dan ooit is het van belang de juiste man of vrouw aan het roer te hebben
18 jan Aldi opent eerste kassaloze winkel
18 jan IJsselmeervisafslag in Urk boekt nieuw omzetrecord
18 jan Thuisbezorgd komt met afbreekbare verpakking met zeewier
18 jan Houben Worstenbrood en Bavaria komen met Bavaria worstenbrood
18 jan Salarissen stegen over het afgelopen jaar gemiddeld met 2,1 procent
18 jan Verbeet nieuwe voorzitter van raad van commissarissen Unilever Nederland
18 jan Arla Foods ontwikkelt nieuwe methode van koelen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?