Unilever heeft miljarden over voor consumententak GSK

LONDEN - Unilever heeft interesse getoond in de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK), zo liet het inmiddels Britse Unilever dit weekend weten na berichtgeving van The Sunday Times. Volgens de krant zou Unilever circa 50 miljard pond (ongeveer 60 miljard euro) geboden hebben, maar dit bod werd echter afgewezen.

Unilever laat weten dat de consumententak van GSK, onder meer bekend van Aquafresh-tandpasta en Panadol-pijnstillers, "strategisch goed zou passen in het vernieuwde portfolio van Unilever", aldus het bedrijf, dat benadrukt dat het niet zeker is of er een akkoord bereikt zal worden.

Het eerste bod van circa 50 miljard pond werd volgens The Sunday Times geweigerd. Zowel het GSK-bestuur als aandeelhouder Pfizer zijn volgens de krant niet akkoord. Volgens ingewijden van de Britse krant bevatte het bod geen premie bovenop de waarde van het bedrijf, iets wat gebruikelijk is. Daarnaast zou er geen rekening zijn gehouden met de kostenvoordelen die de overname Unilever zou opleveren.

GSK is van plan de consumententak dit jaar naar de beurs te brengen. Analisten schatten de waarde van dat onderdeel nu in op zo'n 48 miljard pond.





Laatste nieuws