FSSC en het implementeren van een voedselveiligheidscultuur: De drie C's

25-01 06:05 | bron: FoodPro Network

ROTTERDAM - De gevolgen van een verkeerde aanpak van de voedselveiligheid zijn in het beste geval onaangenaam en in het slechtste geval fataal.

Het is geen verrassing dat wij als consumenten verwachten dat fabrikanten en detailhandelaars bij alles wat zij doen blijk geven van een volledige, onvoorwaardelijke inzet voor voedselveiligheid.

Voor managers op het gebied van voedselveiligheid is het echter onmogelijk om elk aspect van elke activiteit te overzien en dit is waar cultuur een cruciale rol speelt - door ervoor te zorgen dat elke werknemer, op elk niveau, van het hoofdkantoor tot de fabrieksvloer, persoonlijk betrokken is.

Cultuur is, zoals het gezegde luidt, wat uw mensen doen wanneer niemand kijkt - het juiste doen, niet noodzakelijk het snelste of goedkoopste.  De GFSI definieert cultuur als "gedeelde waarden, overtuigingen en normen die van invloed zijn op mentaliteit en gedrag ten aanzien van voedselveiligheid in, door en binnen een organisatie". De juiste cultuur zal de voedselveiligheid bevorderen door het bewustzijn te vergroten, de kennis te verbeteren en het juiste gedrag bij elke werknemer aan te moedigen.

Het bereiken van de juiste voedselveiligheidscultuur heeft duidelijke voordelen voor de merkreputatie, verbeterde bedrijfscontinuïteit en het vermijden van terugroepacties en mogelijke rechtszaken. Maar cultuur kan ook zorgen voor een verschuiving van een reactieve naar een proactieve houding - door de beste praktijken op het gebied van voedselveiligheid en de veranderende eisen van regelgevers en klanten een stap voor te blijven. Dus, waar te beginnen?

Voor organisaties die een sterke voedselveiligheidscultuur willen invoeren of verbeteren, biedt het Food Safety System Certification (FSSC) schema een uitstekend kader voor actie. FSSC 22000, de primaire norm van het systeem voor de certificering van een managementsysteem voor de voedselveiligheid (Food Safety Management Systems, FSMS), vereist dat organisaties bewijzen overleggen van de inzet van het hogere management voor de voedselveiligheid. Een deel van dit bewijs omvat de belangrijkste elementen van een sterke voedselveiligheidscultuur, waaronder communicatie, opleiding, feedback van werknemers, en prestatiemeting van het voedselveiligheidsprogramma.

Hulpmiddelen zoals het FSSC 22000-leidraaddocument 'Food Safet Culture' kunnen ook helpen bij het overwinnen van het feit dat cultuur kan aanvoelen als een abstract concept, waarbij implementatie gemakkelijker gezegd dan gedaan is. De tastbare vereisten en bewezen voordelen van certificering kunnen helpen om zowel de steun van het senior leiderschap te krijgen als de toezegging om het goede voorbeeld te geven, door niet alleen te zeggen wat er verwacht wordt, maar het ook te laten zien.

Aan de basis van dit alles ligt een sterke communicatie. De succesvolle implementatie van voedselveiligheidsprotocollen is volledig afhankelijk van hoe goed hierover wordt gecommuniceerd.  Dit betekent niet alleen duidelijk uitleggen wat het personeel moet doen, maar ook waarom deze protocollen belangrijk zijn en hen regelmatig herinneren aan de gevolgen van tekortkomingen. Op deze manier krijgen de teams een gevoel van verantwoordelijkheid voor de voedselveiligheid en voelen zij zich meer verantwoordelijk voor hun acties.

Het werkelijk verankeren van een voedselveiligheidscultuur kan een ontmoedigend vooruitzicht zijn voor managers in de voedingsmiddelenindustrie, maar deze 3 C's van certificering, commitment en communicatie vormen een stevig startpunt.  Met deze aanpak kan snel vooruitgang worden geboekt op weg naar een positieve cultuur en alle voordelen die dat met zich meebrengt voor de versterking van de inspanningen van de organisatie op het gebied van voedselveiligheid.

Contact met de experts van LRQA

 

Door: Remco Pieters

Bron: LRQA - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
26 jan Transport Albert Heijn steeds duurzamer
26 jan Danish Crown: varkensvleesmarkt zwaar onder druk
26 jan Alcoholvrij bier wint terrein in Nederland
26 jan SVO vakopleiding food en Kobus P&O openen VR-opleidingslocatie
26 jan FNV bereikt akkoord met Refresco over loonsverhoging
26 jan Waarom digitale transformatie in de voedingsindustrie noodzakelijk en dringend is
26 jan Whitepaper: Kwaliteit als concurrentievoordeel in de voedingsmiddelenindustrie
25 jan Onbemand bezorgwagentje van Colruyt levert eerste boodschappen aan huis
25 jan Westland Kaas neemt het merk 'Kees' over: een nieuwe variant op kaas
25 jan 50.000 kinderen eten spelenderwijs gezonder op de buitenschoolse opvang
25 jan Tot 11% prijsstijging in minder dan een jaar tijd bij maaltijdboxen
25 jan Ausnutria partner in 'Rethink waste challenge' aan Wageningen Universiteit
25 jan Jumbo haalt leverkaas uit schappen
25 jan Ruim 37% van de werknemers in de vleessector werkt via een uitzendbureau
25 jan FSSC en het implementeren van een voedselveiligheidscultuur: De drie C's
25 jan Het beknopte softwareoverzicht voor de voedingsindustrie
25 jan Procesoptimalisatie in de voedingsindustrie volgens Bizerba
24 jan Haalbaarheidsonderzoek naar eerste kweekvleesboerderij
24 jan M&M's doet chocolaatjes uit reclame in de ban na rel in VS
24 jan Crisp neemt maaltijdboxenbedrijf De Krat over
24 jan Meer dan 500 voedingsbedrijven moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen
24 jan Waarom u ERP-functionaliteit voor voedselveiligheid nodig hebt
24 jan Wilt u Lead Auditor FSSC/ISO 22000 worden?
23 jan Helft werkgevers niet klaar met definitieve aanvraag NOW
23 jan Consument besteedt 36% meer aan biologisch
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?