Rabobank: 'Avocado's blijven wereldwijd aan populariteit winnen'

21-09 06:05 | bron: FoodPro Network

UTRECHT - Avocado's worden steeds populairder, zo blijkt uit onderzoek van RaboResearch. Wereldwijd gezien voeren de Verenigde Staten de meeste avocado's in. De Europese markt voor avocado's is enorm gegroeid, er wordt gemiddeld 1,5 kilo avocado per persoon per jaar gegeten. Zuid-Amerika produceert steeds meer avocado's, deels om te voldoen aan de lokale vraag. De Europese avocadomarkt gaat een nieuwe fase in, aldus de onderzoekers van RaboResearch in een rapport.

De Europese avocadomarkt is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid. In de EU en het Verenigd Koninkrijk groeide de markt met gemiddeld meer dan 12% per jaar. Er is nog ruimte voor groei van de afzet, maar de verwachting is wel dat de groei iets gaat afnemen. Ook is de verwachting dat bedrijven in de Europese Unie uit meer verschillende landen avocado's in gaan kopen.

Peru is verreweg de grootste leverancier van avocado's aan de EU, maar Colombia en Mexico winnen terrein in Europa. De totale avocadomarkt van de EU en het Verenigd Koninkrijk is naar schatting 861.000 ton. Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn binnen de EU de belangrijkste markten. In de Europese Unie wordt gemiddeld 1,5 kilo avocado per persoon per jaar gegeten.

De Verenigde Staten zijn goed voor bijna 40% van de avocado-invoer wereldwijd. In de Verenigde Staten worden gemiddeld bijna 3 keer zoveel avocado's gegeten als in Europa. Ondanks dat er elk jaar meer avocado's te krijgen zijn, zijn de prijzen van avocado's in de Verenigde Staten hoog gebleven. Begin 2022 zelfs extreem hoog. Dat kwam door problemen met de aanvoer vanuit Mexico, waarmee de VS een handelsconflict had. De verwachting is dat de prijs in de loop van 2022 weer zal dalen, nu het probleem opgelost is.

Landen in Zuid-Amerika zijn, na Mexico, de belangrijkste aanbieders van avocado's. De belangrijkste producerende landen in Zuid-Amerika zijn Peru, Chili en Colombia. De hoeveelheid avocado's die deze drie landen produceren, zal blijven toenemen. Omdat er meer avocado's geproduceerd worden zullen aanbieders in 2022 op zoek gaan naar nieuwe markten. De meeste Zuid-Amerikaanse avocado's gaan naar Europa en Azië. Peru voerde al in 2021 meer uit naar Aziatische markten, onder andere naar Zuid-Korea, Thailand, China, Hong Kong en Japan.

Download hier het rapport van Rabobank

 

Bron: Rabobank





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 sep Albert Heijn Foundation bestaat 15 jaar
27 sep David Cutter nieuwe Chief Supply Chain Officer FrieslandCampina
27 sep Voedingscentrum: deze kant-en-klare vleesvervangers bevatten het minste zout
27 sep Violetta van Proast verkozen tot Beste Noviteit 2022
27 sep Flink meer zelfstandig werkende diëtisten
27 sep Vijf redenen voor de kwaliteitsmanager om te digitaliseren
27 sep Training: Masterclass BRC Global Standard Food Saferty Issue 9
26 sep Rabobank: Consumentenprijs zuivelproducten fors gestegen
26 sep Consumentenbond wil meer informatie van supermarkten over vers afgebakken broodjes
26 sep Brand stopt met grootschalige bierproductie in Wijlre
26 sep Unilever-topman Alan Jope gaat eind volgend jaar met pensioen
26 sep FruitMasters stopt per 1 januari 2023 met de klokverkoop
26 sep Kinderen krijgen bibliotheekpas bij Happy Meal
26 sep Kennis event Hygiëne levensmiddelenproductie: Design, Reiniging & Allergenenmanagement'
26 sep Stappenplan Ketenborging
26 sep Frits van Eerd treedt tijdelijk terug als algemeen directeur van Jumbo
23 sep Gemiddelde omzetgroei mkb in maand tijd gehalveerd 
23 sep Tönnies gaat flink reorganiseren
23 sep 7 tips voor betere Food & Beverage inkoopprocedures
23 sep Kabinet wil afschaffen btw op groenten en fruit niet vervroegen
23 sep Tweede Kamer wil gratis lunch op scholen in kwetsbare wijken
23 sep Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
23 sep Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
22 sep Autogrill en Too Good To Go werken samen tegen voedselverspilling op Brusselse luchthaven
22 sep Pieter Pot lanceert eigen bestelapp
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?