Lidl vindt het ongepast om reclamecampagne rond WK Qatar te maken

HUIZEN - Lidl gaat geen grote reclamecampagne maken rond het WK voetbal in Qatar dit jaar. Dat bevestigt Lidl na berichtgeving door het FD. De supermarktketen vindt het ongepast om een grote campagne rond het WK te maken wegens een "optelsom aan factoren".

Een woordvoerder van Lidl wijst tegen Nu.nl op de maatschappelijke rol van het bedrijf. "Gezien de situatie in de wereld vonden we het nu niet gepast om een grote campagne op te tuigen".

Rond grote voetbaltoernooien geven supermarkten veel geld uit aan reclamecampagnes. Zo spendeerde Lidl vorig jaar rond het EK voetbal en de sportzomer nog 6 miljoen euro. Klanten van Lidl konden toen sparen voor een Fluoranje outfit en hadden keuze uit onder meer een T-shirt, sokken, mondkapje of legging.

ING, de hoofdsponsor van het Nederlands elftal, liet vorige maand al weten niet mee te reizen met Oranje naar het WK in Qatar vanwege de mensenrechtensituatie in dat land. Ook andere sponsoren van Oranje zoals KPN, Albert Heijn, Bitvavo en de Nederlandse Loterij maken geen gebruik van de mogelijkheid om kaarten voor wedstrijden van Oranje te krijgen.

Albert Heijn gaf eerder aan dat het nog denkt over de invulling van de reclamecampagne rond het WK. Van alle supermarktketens heeft Jumbo vorig jaar rond het EK voetbal het meeste geld besteed aan reclame. Jumbo trok er 20 miljoen euro voor uit.





Laatste nieuws