Ahold Delhaize zet meer in op eigen huismerk

ZAANDAM - Ahold Delhaize, het moederbedrijf van supermarktketen Albert Heijn en bol.com, gaat meer kosten besparen en sterker inzetten op de eigen merkproducten en loyaliteitsprogramma's. Dat maakt Ahold Delhaize bekend bij de presentatie van de cijfers over de eerste maanden van dit jaar.

Supermarktketen Ahold Delhaize heeft meer verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar. Het bedrijf had minder te maken met coronalockdowns, maar consumenten bleven relatief veel uitgeven in de supermarkt.

Ook zijn de prijzen van veel producten gestegen, maar topman Frans Muller zegt die prijzen niet meer dan noodzakelijk te laten oplopen om consumenten te helpen. Dat kan het moederbedrijf van Albert Heijn vooral met de eigen merken.

De totale omzet van Ahold Delhaize bedroeg 19,8 miljard euro, een toename van 8,3% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Wanneer gekeken wordt naar de winkels die een jaar geleden ook al open waren, steeg de omzet met 3,3%, wat volledig te danken was aan de Amerikaanse supermarkten.

Zo werd via bol.com 7% minder verkocht, waarmee de webwinkel het volgens Ahold nog wel altijd beter doet dan branchegenoten. Het is nog steeds de bedoeling bol.com in de loop van dit jaar naar de beurs te brengen.

In antwoord op de almaar stijgende prijzen voor consumenten zet Ahold Delhaize sterk in op huismerken. "Die goede kwaliteit leveren tegen lagere kosten vergeleken met A-merken", aldus het bedrijf.

In de Benelux zijn de eigen merkproducten goed voor de helft van de verkopen. Ook zal Ahold Delhaize, dat behalve in Europa ook veel winkels in de VS heeft, vaker bulkaanbiedingen in de winkels zetten.





Laatste nieuws