Horeca maakt dit jaar grote inhaalslag van coronacrisis

12-05 11:45 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - De horeca gaat dit jaar een grote inhaalslag maken van de coronapandemie, toen cafés en restaurants tijdens de lockdowns gesloten bleven. Volgens onderzoekers van ING kunnen de verkoopvolumes met wel 35% toenemen, hoewel naar verwachting pas in 2023 sprake is van volledig herstel van de coronacrisis. Voorwaarde is wel dat er geen nieuwe lockdown voor de horeca komt door een opleving van het coronavirus.

ING stelt dat de vooruitzichten voor de horeca rooskleuriger zijn dan de afgelopen twee jaren. "In tegenstelling tot vorig jaar, toen de lockdown tot mei duurde, werden eind februari in Nederland vrijwel alle beperkende maatregelen opgeheven en mocht alles weer open. Daarnaast profiteert de sector van verschillende grote evenementen dit jaar in Nederland, zoals Koningsdag, het WK voetbal, de Formule 1 in Zandvoort en de eerste drie etappes van de Spaanse wielerronde Vuelta in Utrecht en Noord-Brabant", aldus sectoreconoom Katinka Jongkind van ING in een rapport.

De horeca kampt nog wel met uitdagingen in de nasleep van de coronacrisis, waaronder personeelstekorten en sterk oplopende kosten. Volgens ING zetten de hogere kosten voor personeel, energie en inkoop de winstmarges nog meer onder druk omdat die kosten niet altijd aan de klant doorberekend kunnen worden. Zeker nu het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt ligt, aldus ING. De bank verwacht dat de prijzen in de horeca dit jaar met meer dan 3% toenemen.

Overigens verloopt het herstel in de horeca per sector wel verschillend, zegt ING. Met name voor hotels verloopt het herstel van de crisis langzamer. Dat komt vooral doordat de terugkeer van zakelijke en intercontinentale reizigers nog achterblijft, aldus ING. Horecabedrijven met afhaal en bezorging zaten eind vorig jaar alweer op het niveau van voor de crisis.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 mei eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
20 mei Beneo neemt Meatless in Goes over
20 mei Pieter Vissers nieuwe Horeca Directeur Heineken Nederland
20 mei NoPalm Ingredients onderscheiden met Rabo Duurzame Innovatieprijs 2022
20 mei Indonesië heeft exportstop palmolie weer op
20 mei Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan
20 mei Vacature: Salesmanager bij KTBA (24 – 28 uur)
19 mei Lidl door omzetgrens van 100 miljard euro
19 mei Convenant Voedingsmiddelen start Local Expert Network
19 mei Nog eens voor 15 miljoen dollar kapitaal voor Imagindairy
19 mei Groen licht voor The Chocolate Factory in Veghel
19 mei Kraft Heinz komt met ketchup in kartonnen fles
19 mei Van Gelder groente en fruit wint Rotterdamse Ondernemersprijs 2022
19 mei Olijfolie: vergine of extra vergine?
19 mei Auditor geeft antwoord op 3 vragen over voedselveiligheid
18 mei Dirk stopt met tv-reclame om prijzen te drukken
18 mei Uber Eats test bezorgrobots in Los Angeles
18 mei Walmart: “lage prijzen zijn zeker nu belangrijk”
18 mei ME-AT lanceert plantaardige vleesvervangers uit eigen land
18 mei Roeland Buijsse benoemd tot voorzitter College van Bestuur SVO vakopleiding food
18 mei Mola kiest voor gestructureerde groei en 5S
18 mei Temperatuurbewaking 8 koelcellen, 2 variabelen, 1 oplossing: TempWeb
17 mei ADM gaat samenwerking aan met Eat Just voor productie kweekvlees
17 mei Flinke omzetstijging voor mosselveiling in Yerseke
17 mei Flink neemt Franse concurrent Cajoo over
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?