Danone verkleint assortiment

PARIJS - Om de kosten te verlagen verkleint Danone zijn assortiment. Minder verschillende smaken en verpakkingen moeten helpen de kosten te verlagen. Er zouden (voorlopig) nog geen hele productlijnen verdwijnen.

Danone gaat minder productvariaties aanbieden om de stijgende inflatie en kostendruk te beheersen. In het aantal verschillende referenties wordt flink gesnoeid. Zo zal Danone van sommige producten minder verschillende verpakkingsgroottes of smaken produceren. Dat vertelt Ayla Ziz, het hoofd van de wereldwijde verkoop tegen Reuters.

Aangezien de kosten voor transport, olie en verpakkingsmateriaal gestegen zijn door de oorlog in Oekraïne enerzijds en de aanhoudende coronapandemie in China anderzijds, wil Danone zo op productiekosten besparen. Door een kleiner, eenvoudiger assortiment aan te bieden, kunnen ook de supermarkten besparen. Supermarkten hoeven immers minder opslag- en schapruimte, transport en voorraad te voorzien.

“We moeten aan inflatie beginnen te wennen, vooral in Europa”, aldus Ziz. De hele portefeuille van Danone wordt volgens Ziz samen met elke retailklant bekeken. Ook zal Danone investeren in software om de prijzen van producten nauwkeuriger te bepalen en in lijn te houden met de consumentenverwachtingen.





Laatste nieuws