De top 3 aandachtsgebieden voor het verhogen van de winstgevendheid in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
bron: FoodPro Network
ETTEN-LEUR - Van oudsher zijn de winstmarges in de levensmiddelenindustrie aan de krappe kant. Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat bedrijven in deze sector hoge kosten moeten dragen, zoals de aankoop van ingrediënten, het betalen van werknemers, het onderhoud van apparatuur en het afsluiten van distributiecontracten, en dit alles terwijl zij een betaalbaar eindproduct moeten aanbieden voor de gewone consument.
De laatste gegevens tonen de bittere realiteit van de huidige situatie. Terwijl de gemiddelde brutowinstmarge in alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal van 2022 45,81% bedroeg, was dat slechts 18,98% in de levensmiddelen- en drankensector. Evenzo bedroeg de gemiddelde EBITDA-marge 19,69% in hetzelfde tijdsbestek, maar slechts 11,13% in de sector voeding en dranken.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een voedings- en drankenbedrijf geen financieel succes kan boeken - we hebben het hier immers over artikelen die letterlijk iedereen nodig heeft, dus er zal altijd vraag zijn van de consument - maar het vergt wel een degelijke strategie en weloverwogen besluitvorming om uw bedrijf gezond te houden in een markt die zo concurrerend is.
Om u te helpen een koers uit te stippelen naar een meer welvarende toekomst, hebben we drie van de belangrijkste best practices in het management van voedings- en drankenbedrijven geïdentificeerd die de winstmarges van organisaties als de uwe kunnen vergroten, evenals hoe speciaal gebouwde enterprise resource planning (ERP) technologie uw inspanningen op dit front kan vergemakkelijken.
Bekijk hier de top 3 aandachtsgebieden voor het verhogen van de winstgevendheid in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie.
Bron: Aptean - partner FoodPro Network
Laatste nieuws
-
28 mrt Jumbo gaat rode paprika, komkommer en bosui zonder plastic verpakking aanbieden
-
28 mrt Wouter Kolk stapt op bij Ahold Delhaize
-
28 mrt Tuinboon maakt chocola in Europa
-
28 mrt Foodwatch stapt naar RCC om misleiding met vrije-uitloopeieren
-
28 mrt Nederland grootste bierexporteur EU
-
28 mrt Gezonder en duurzamer eten kan volgens studie voor hetzelfde geld
-
28 mrt Hogere prijzen stuwen verkopen maker Spa-mineraalwater
-
28 mrt Huishoudens gooien dagelijks wereldwijd miljard maaltijden weg
-
28 mrt 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector
-
28 mrt Onderzoek naar omkopingsrisico’s bij organisaties
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan