Too Good To Go gaat met nieuw verpakkingslabel voedselverspilling tegen

AMSTERDAM - Too Good To Go gaat een samenwerking aan met diverse aanbieders van voedingsmerken in de strijd tegen voedselverspilling. Daarbij wordt een nieuw label geïntroduceerd op verpakkingen: ‘Kijk, ruik, proef - voor je verspilt’. Het label is bewezen effectief blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit.

Consumenten worden ertoe aangezet om vaker op hun zintuigen te vertrouwen, in plaats van enkel op de ‘Ten minste Houdbaar Tot-datum' (THT). Een verkeerde interpretatie van houdbaarheidsdata leidt onvermijdelijk tot voedselverspilling. Onderzoek van Too Good To Go toont aan dat 10% van de Nederlanders denkt dat voeding niet veilig is om te consumeren na de THT-datum. Dit terwijl producten met een THT, in tegenstelling tot producten met een TGT-datum, niet snel kunnen bederven en doorgaans nog veilig te eten zijn.

Het nieuwe ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label werd eerder al succesvol geïntroduceerd in 12 Europese landen, waaronder België, Engeland en Italië. Sinds 2018 staat het op 4.209 verpakkingen van productvarianten in Europa en dat gebeurt nu ook in Nederland. Het label wordt in Nederland onder andere gebruikt op de producten van de merken Calvé, Conimex, Hellmann’s, Knorr, Unox, La Vache qui rit, St Môret, Nesquik, Bertolli en Jean Batôn.





Laatste nieuws