CONO verduurzaamt transport met partners

15-09 09:55 | bron: FoodPro Network

WESTBEEMSTER - CONO Kaasmakers wil samen met haar melk- en kaastransporteurs de footprint van kaas verkleinen. Door hybride trucks en de eerste volledig elektrische RMO (Rijdende Melk Ontvangst) wordt er een bijdrage geleverd aan het ambitieuze klimaatprogramma van de boerencoöperatie uit de Beemster: een klimaatpositieve kaasketen in 2030.

Eerste elektrische RMO
Danmel Transport uit Oosthuizen verzorgt voor CONO een groot deel van het melktransport. Na een succesvolle proefrit heeft eigenaar Mart de Waard de eerste volledig elektrische RMO van Nederland in bestelling staan bij Volvo. Naar verwachting wordt de truck in het eerste kwartaal van 2023 geleverd en in gebruik genomen. De Waard: “CONO hecht belang aan duurzame ontwikkelingen in de hele keten. Door deze samenwerking kan ik mijn dienstverlening verbeteren in duurzaamheid en tevens onze CO2-uitstoot terugdringen.”

Elektrisch rijden brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Snelladen is nog niet mogelijk. Daarom is kritisch gekeken naar de route die deze wagen gaat rijden en het opvangen van de uren die verloren gaan door het laden. Omdat de kaasmakerij goed is ingericht op het opvangen van piekbelasting, is er afgesproken dat de wagen ’s nachts bij CONO wordt opgeladen.

Naast de elektrische RMO heeft Danmel Transport sinds twee jaar een RMO op liquid natural gas (Lng), waardoor uiteindelijk 20% minder CO2 wordt uitgestoten. CONO’s tweede melktransporteur Meijer Melktransport rijdt met Euro-6 vrachtwagens die 97% minder stikstof uitstoten dan motoren uit de Euro-1-klasse. Beide ondernemingen gebruiken bovendien een oplegger met een eigen accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen. Met deze accu wordt melk niet langer met lopende motor overgepompt.

Hybride kaastransport
Transportbedrijf G.G. de Vries & Zoon uit Minnertsga verzorgt het transport van CONO’s bekende Beemster kaas. Ook met dit bedrijf ging CONO in overleg over CO2-reductie en elektrificatie van het transport. De keuze van De Vries is gevallen op de aanschaf van een hybride truck van Scania. Rients de Vries, eigenaar van het transportbedrijf over de samenwerking: “We zijn trots dat we met de reeds gedane en toekomstige investeringen CONO kunnen helpen hun ambitieuze klimaatdoelstellingen te behalen. Volledig elektrisch rijden is door de langere afstanden die wij afleggen nog niet haalbaar. De hybride motor levert 20% brandstofbesparing waarmee we onze eigen carbon footprint verkleinen.”

Verder wordt onderzocht of De Vries de wagen die ingezet worden voor CONO-kaas kan laten rijden op HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil) in plaats van diesel. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. HVO100 leidt tot een CO2 reductie van ruim 85% ten opzichte van reguliere diesel.

Samen bereik je meer
Verduurzamen kun je niet alleen. CONO Kaasmakers pakt de verduurzamingsopgave daarom samen op met partners uit de logistieke sector. Wim Betten, Algemeen Directeur bij CONO Kaasmakers zegt hierover: “Wij vinden het belangrijk dat we samen met onze partners stappen zetten op het gebied van verduurzaming en blijven dit ook stimuleren. Wij zijn trots dat onze partners deze investeringen aangaan, ook in onzekere tijden op het gebied van energie en brandstof. Onze transporteurs dragen zo in het algemeen bij aan de klimaatdoelstellingen van de transportsector, en leveren in het bijzonder een positieve bijdrage aan de totale footprint van onze kaas, die we tot 2030 met 30% willen reduceren.”

 

Bron: CONO





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 sep Albert Heijn Foundation bestaat 15 jaar
27 sep David Cutter nieuwe Chief Supply Chain Officer FrieslandCampina
27 sep Voedingscentrum: deze kant-en-klare vleesvervangers bevatten het minste zout
27 sep Violetta van Proast verkozen tot Beste Noviteit 2022
27 sep Flink meer zelfstandig werkende diëtisten
27 sep Vijf redenen voor de kwaliteitsmanager om te digitaliseren
27 sep Training: Masterclass BRC Global Standard Food Saferty Issue 9
26 sep Rabobank: Consumentenprijs zuivelproducten fors gestegen
26 sep Consumentenbond wil meer informatie van supermarkten over vers afgebakken broodjes
26 sep Brand stopt met grootschalige bierproductie in Wijlre
26 sep Unilever-topman Alan Jope gaat eind volgend jaar met pensioen
26 sep FruitMasters stopt per 1 januari 2023 met de klokverkoop
26 sep Kinderen krijgen bibliotheekpas bij Happy Meal
26 sep Kennis event Hygiëne levensmiddelenproductie: Design, Reiniging & Allergenenmanagement'
26 sep Stappenplan Ketenborging
26 sep Frits van Eerd treedt tijdelijk terug als algemeen directeur van Jumbo
23 sep Gemiddelde omzetgroei mkb in maand tijd gehalveerd 
23 sep Tönnies gaat flink reorganiseren
23 sep 7 tips voor betere Food & Beverage inkoopprocedures
23 sep Kabinet wil afschaffen btw op groenten en fruit niet vervroegen
23 sep Tweede Kamer wil gratis lunch op scholen in kwetsbare wijken
23 sep Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
23 sep Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
22 sep Autogrill en Too Good To Go werken samen tegen voedselverspilling op Brusselse luchthaven
22 sep Pieter Pot lanceert eigen bestelapp
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?