Horecaverkoop vleesvervangers steeg tijdens lockdown

22-09 09:35 | bron: FoodPro Network

UTRECHT - De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice heeft tijdens de covid-crisis een flinke klap gekregen. Tijdens de lockdown zakte die tot ver onder het niveau van 2016-2019, en tegen het eind van 2021 was die nog niet hersteld. De inkoop van plantaardige vlees en zuivel daarentegen is sinds 2016 ruim verdubbeld (162% groei over 2016-2021). Tijdens de covid-crisis was er ook bij de plantaardige producten een dip te zien tot net onder het niveau van 2018, maar in de tweede helft van 2021 had zich dit al weer hersteld tot boven het pre-covid niveau. Dit blijkt uit unieke nooit eerder gepubliceerde gegevens van FoodStep, geanalyseerd door ProVeg Nederland.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek:

  • De inkoop van dierlijk vlees en zuivel door de foodservice is hard getroffen door de lockdowns tijdens de covid-crisis
  • Plantaardig vlees en zuivel zetten juist hun groei door, ondanks de lockdowns. Het marktaandeel van plantaardige producten steeg van 1,4% in 2016 naar 5,4% in Q4 van 2021
  • De inkoop van vleesvervangers is tussen 2016-2021 meer dan verdriedubbeld naar een marktaandeel van 4,9% in Q4 2021.
  • Volume-aandeel plantaardige opschuimmelk op 27%: zo’n 1 op de 4 koffies wordt dus met plantaardige melk in plaats van koemelk besteld

De foodservice omvat bedrijven in de sectoren horeca (restaurants en hotels), fastservice (snackbars en koffietentjes), catering (bijvoorbeeld bedrijfsrestaurants en in de zorg) en leisure (o.a. pretparken). In tegenstelling tot de retailsector (supermarkten) is in de foodservice de verkoop van vlees, zuivel en plantaardige alternatieven nog niet gedetailleerd in kaart gebracht. De analyse van ProVeg vult dus een witte plek op in de kaart van de Nederlandse eiwittransitie. De basis van de analyse vormen de verkoopcijfers (samengebracht door marktonderzoeksbureau Foodstep) van alle Nederlandse groothandels, waar foodservicebedrijven hun producten inkopen. Deze inkoopcijfers geven daarmee een goed beeld van de Nederlandse foodservicesector.

Snelle opmars van plantaardig vlees en zuivel
Hoewel plantaardige producten zoals vlees- en zuivelvervangers tot voor kort een bescheiden rol speelden in de foodservice, zeker vergeleken met de supermarkten, is er sprake van een inhaalslag. Het marktaandeel van plantaardige producten steeg van 1,4% in 2016 naar 5,4% in Q4 van 2021, wat het op een vergelijkbaar niveau brengt als het marktaandeel in de retail. Martine van Haperen, expert voeding en foodservice bij ProVeg: “Deze ontwikkelingen passen in de algemene trend dat consumenten vaker kiezen voor duurzame en gezonde plantaardige alternatieven, zowel wanneer zij thuis zelf koken als buiten de deur. De verwachting is dan ook dat plantaardige alternatieven de komende jaren permanent een steeds prominentere plek gaan innemen in de foodservice markt.”

Plantaardig groeit door tijdens decemberlockdown
De impact van de covid-crisis op dierlijk vlees is het meest duidelijk zichtbaar in de de kwartaalcijfers. Vanaf het begin van de covid-crisis in het tweede kwartaal van 2020 was een sterke daling te zien ten opzichte van voorgaande jaren. In 2021 kon de horeca met beperkingen weer open en werd er minder thuis gewerkt, waardoor enige mate van herstel plaatsvond. In Q4 2021 waren de cijfers echter weer fors lager dan in hetzelfde kwartaal van 2019, waarschijnlijk vanwege de december-lockdown.

Ook bij het plantaardige vlees was bij de start van de covid crisis-een grote dip te zien. Daarna zette de groei echter weer in, zodat zowel Q3 als Q4 de cijfers van 2019 ruimschoots overtroffen. Ten opzichte van Q4 2016 is deze categorie in Q4 2021 met maar liefst 233% gegroeid, naar een marktaandeel van 4,9% (N.B. bovenstaande grafiek is gebaseerd op de jaarcijfers, niet de kwartaalcijfers).

ProVeg verwacht dat deze stijgende lijn zich in 2022 zal blijven voortzetten. Van Haperen: “Het is zeer indrukwekkend dat het plantaardige vlees er in slaagde om zelfs tijdens de lockdown te groeien. De groei van het segment was zo sterk dat deze de daling als gevolg van de lockdown kon overtreffen. Zonder lockdown zou de groei naar alle waarschijnlijkheid nog groter zijn geweest.”

De kwartaalcijfers voor zuivel geven een vergelijkbaar beeld. Vanaf het begin van de covid-crisis maken zij een diepe duik, die afgezien van een kort herstel in Q3 2021 doorzet tot het eind van 2021. Plantaardige zuivel liet het eerste kwartaal van 2020 nog een mooie groei zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Vanaf het tweede kwartaal volgde een flinke dip die voortduurde tot en met de eerste helft van 2021. Daarna zette de groei echter weer in, zodat de tweede helft van het jaar de pre-corona cijfers alweer ruimschoots overtrof.

Lees het hele rapport hier

 

Bron: ProVeg Nederland





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 sep Albert Heijn Foundation bestaat 15 jaar
27 sep David Cutter nieuwe Chief Supply Chain Officer FrieslandCampina
27 sep Voedingscentrum: deze kant-en-klare vleesvervangers bevatten het minste zout
27 sep Violetta van Proast verkozen tot Beste Noviteit 2022
27 sep Flink meer zelfstandig werkende diëtisten
27 sep Vijf redenen voor de kwaliteitsmanager om te digitaliseren
27 sep Training: Masterclass BRC Global Standard Food Saferty Issue 9
26 sep Rabobank: Consumentenprijs zuivelproducten fors gestegen
26 sep Consumentenbond wil meer informatie van supermarkten over vers afgebakken broodjes
26 sep Brand stopt met grootschalige bierproductie in Wijlre
26 sep Unilever-topman Alan Jope gaat eind volgend jaar met pensioen
26 sep FruitMasters stopt per 1 januari 2023 met de klokverkoop
26 sep Kinderen krijgen bibliotheekpas bij Happy Meal
26 sep Kennis event Hygiëne levensmiddelenproductie: Design, Reiniging & Allergenenmanagement'
26 sep Stappenplan Ketenborging
26 sep Frits van Eerd treedt tijdelijk terug als algemeen directeur van Jumbo
23 sep Gemiddelde omzetgroei mkb in maand tijd gehalveerd 
23 sep Tönnies gaat flink reorganiseren
23 sep 7 tips voor betere Food & Beverage inkoopprocedures
23 sep Kabinet wil afschaffen btw op groenten en fruit niet vervroegen
23 sep Tweede Kamer wil gratis lunch op scholen in kwetsbare wijken
23 sep Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
23 sep Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
22 sep Autogrill en Too Good To Go werken samen tegen voedselverspilling op Brusselse luchthaven
22 sep Pieter Pot lanceert eigen bestelapp
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?