Rabobank: Consumentenprijs zuivelproducten fors gestegen

26-09 14:21 | bron: FoodPro Network

UTRECHT - Het belang voor melkveehouders om gestegen kosten in de keten vergoed te krijgen is groot. Voor veel Nederlandse melkveehouders zijn de stijgende prijzen genoeg om ook de stijgende kosten te kunnen dekken. De kosten voor het verwerken van melk lopen wel sterk op. Dat meldt Rabobank.

Vooral de stijgende energieprijzen zijn hier van belang voor de melkverwerkers en kunnen leiden tot andere keuzes. Marijn Dekkers, sectorspecialist Veehouderij: "De kostenstijging kan enorm verschillen per product en verwerker, afhankelijk van het energieverbruik en het energiecontract. Dit kan er toe leiden dat meer melk wordt verwerkt tot kaas in plaats van melkpoeders, aangezien het drogen van melk tot poedervorm relatief veel energie en warmte vraagt."

De stijgende prijzen hebben ook invloed op de vraag van consumenten. Naarmate de prijzen verder stijgen zijn zij eerder geneigd om te kiezen voor een goedkoper alternatief. Zo kunnen consumenten overstappen van een A-merk naar een huismerk of kiezen om hun inkopen bij de discountsupermarkt doen. Uiteindelijk kan het ook betekenen dat consumenten minder zuivel zullen consumeren. Dekkers: "De zuivelconsumptie is niet immuun voor de inflatie. We verwachten begin volgend jaar de impact van de inflatie te gaan zien, en dus ook wat de keuze wordt van de consument."

Een andere maatregel om de inflatie te drukken is het minder vaak kopen of het stoppen met kopen van ‘onnodige voedselproducten’. Een voorbeeld hiervan is het tussendoortje. Voor de basisbehoeften (bijvoorbeeld boter om mee te bakken of koken) zal de consument eerst een goedkoper alternatief zoeken, terwijl men de meer luxe producten (tussendoortjes of kaasjes voor op de borrelplank) eerder zal laten staan. Bij andere kanalen gaat het bijvoorbeeld om de verschuiving van foodservice naar food retail (van lunchen buiten de deur naar boodschappen doen en zelf een lunch klaarmaken). Ook stappen consumenten vaker over van de speciaalzaak naar de supermarkt en worden discounter supermarkten vaker bezocht.

Lees meer op de website van Rabobank

 

Bron: Rabobank





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
30 nov Madaga Kindervoeding en Spoony bundelen de krachten
30 nov Omzet horeca stijgt met 2,7 procent
30 nov Inflatie lager, voeding flink duurder
30 nov Tweede Kamer wil generieke demping van NVWA-tarieven in 2023
30 nov Het implementeren van een voedselveiligheidscultuur: De drie C's
30 nov Workshop IFS Food in de praktijk
29 nov Erwtensoep voor helft van de prijs thuisbezorgd wanneer de winter tegenvalt
29 nov Carrefour opent nieuwe versformule Potager City
29 nov Visafslag Den Helder gaat sluiten
29 nov Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2023?
29 nov Whitepaper | Vergroot uw operationele wendbaarheid met Aptean's 3-stappenplan
29 nov Certificering als doel of als middel?
28 nov Ontbijtje doneren tegen kinderarmoede tijdens kerstactie van Lidl
28 nov Edeka heeft na maanden weer Coca-Cola in het schap
28 nov Nestlé investeert de komende 10 jaar 1,86 miljard dollar in Saudi-Arabië
28 nov Hoogleraar: Veeteelt krijgt het moeilijk met verhogen grondwater
28 nov Training Etiketteren gevorderd
28 nov Overstappen van boekhoudpakket? Dit zijn de obstakels
25 nov COWLESS gestart met productie van dagverse notendrank
25 nov Eieren op rantsoen in het Verenigd Koninkrijk
25 nov Esther Veninga nieuwe CFO Albert Heijn
25 nov Het belang van weegartikelen voor bedrijven in de vissector
25 nov Blended Training Basis Voedselveiligheid
24 nov Aldi gaat verder met kassaloze winkel
24 nov CBb gaat zich buigen over de tariefverhogingen van de NVWA
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?