Greenyard: mensen eten minder groente en fruit

14-11 09:51 | bron: FoodPro Network

SINT-KATELIJNE-WAVER - Greenyard kijkt uit naar politieke initiatieven om mensen gezonder te doen eten. Zoals het voorstel om de BTW op verse voeding in België af te schaffen. De omzet van Greenyard steeg het afgelopen half jaar nog, maar het Europese marktvolume daalt.

Consumenten eten minder verse groenten en fruit nu er zoveel politieke en economische onrust is. Dat meldt Greenyard bij de bekendmaking van zijn halfjaarcijfers. De vergelijkbare omzet steeg in het afgelopen halfjaar met 7,3% tot 2,27 miljard euro. In diepvries steeg het volume, voor vers was er alleen een positief prijseffect.

De aangepaste EBITDA van Greenyard is in lijn met vorig jaar: 80,4 miljoen euro dit jaar tegenover 82,6 miljoen een jaar geleden. Onder de streep kwam de winst lager uit dan een jaar eerder. Toch toont het bedrijf zich tevreden over de resultaten in deze omstandigheden.

“In de huidige omstandigheden merken we een toegenomen belangstelling voor onze unieke en geïntegreerde manier van werken”, aldus co-CEO Marc Zwaaneveld, die er tevens op rekent dat de vraag naar vers binnenkort weer toeneemt. De huidige economische omstandigheden hebben er immers toe geleid dat de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking ver onder de minimumaanbevelingen van de WHO (400gr/dag) is gebleven, vult co-CEO Hein Deprez aan.

“We hebben nu echt een uitzonderlijk moment om de kracht van groenten en fruit ten volle te benutten. Er worden gunstige beleidsmaatregelen en -strategieën ontwikkeld die de essentiële rol van de meest gezonde en duurzame voedingscategorie benadrukken”, aldus Deprez. “Onze sector was een van de eerste die de negatieve gevolgen van de huidige situatie ondervond, maar zal ook een van de eerste zijn die samen met de stimulering van gezonder eten weer aantrekt.”





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
25 nov COWLESS gestart met productie van dagverse notendrank
25 nov Eieren op rantsoen in het Verenigd Koninkrijk
25 nov Esther Veninga nieuwe CFO Albert Heijn
25 nov Het belang van weegartikelen voor bedrijven in de vissector
25 nov Blended Training Basis Voedselveiligheid
24 nov Aldi gaat verder met kassaloze winkel
24 nov CBb gaat zich buigen over de tariefverhogingen van de NVWA
24 nov Knot: afkoeling economie hard nodig om inflatie omlaag te krijgen
24 nov Unilever verwacht in 2023 eerste ijs met eiwitten uit precisiefermentatie
24 nov Jumbo past verpakking van Ice Tea aan na nominatie voor Gouden Windei
24 nov ABN AMRO: 'Inhaalgroei voor de horeca is achter de rug'
24 nov Enrico Food moderniseert en groeit met ERP van Aptean
24 nov Whitepaper Validatie en Verificatie
23 nov Omzetstijging van 10 procent voor Danish Crown
23 nov Colruyt test onbemand bezorgwagentje
23 nov Zalmhuys Group neemt activiteiten van zalmrokerij H. van Wijnen over
23 nov Voorzitter MKB-Nederland: ‘We moeten drastisch ontregelen’
23 nov Prestatie-indicatoren voor voedselveiligheid
23 nov Training Claims
22 nov HAK betreedt de markt voor verse ovengroenten
22 nov Danish Crown bouwt nieuwe vleeswarenfabriek in Engeland
22 nov IJsthee, ambachtelijke salade en cornflakes kanshebbers voor Gouden Windei
22 nov Officiële start bouw PLUS distributiecentrum Deventer
22 nov Trendrapport | Mondiale Trends en Strategische Inzichten in de Food & Beverage-sector
22 nov LIVE WEBINAR | Hoe kunt u DE&I doorvoeren en tastbare voordelen behalen?
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?