Supermarkten verkopen minder tegen hogere omzet

18-11 09:01 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - In het derde kwartaal steeg de omzet van winkels in Nederland, maar dat komt volledig door hogere prijzen. Er werden juist minder producten verkocht. Veel winkeliers denken dat de prijzen verder zullen stijgen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzet van de detailhandel lag 4,2% boven het niveau van dezelfde periode van vorig jaar. Maar dat komt doordat winkeliers de prijzen verhoogden. De prijzen stegen gemiddeld met 8%. Consumenten kochten juist 3,6% minder spullen.

De meerderheid van de winkeliers (64%) denkt dat de verkoopprijzen in het vierde kwartaal verder zullen oplopen. Aan het begin van het derde kwartaal ging nog maar net iets meer dan de helft uit van een prijsstijging.  

Supermarkten zagen de omzet met 8,6% toenemen, maar ook hier stegen de prijzen. Het aantal verkochte producten daalde met 2%. Speciaalzaken in voeding, zoals kaaswinkels en slagers, verkochten zelfs 8,7% minder spullen, maar door hogere prijzen nam de omzet hier nog nipt toe, met 0,1%.

Niet overal werden er overigens minder producten verkocht. Bij drogisterijen en kleding- en schoenenwinkels gingen wel meer artikelen over de toonbank. Daar staat tegenover dat winkels voor meubelen en woninginrichting het zwaar hadden. Daar nam het volume met maar liefst 16,5%. Ook doe-het-zelfwinkels en winkels in keukens en vloeren kregen een klap, daar daalde het volume met 8,9%.

Webwinkels herstelden van de daling van de omzet waar ze in het eerste halfjaar mee te maken kregen. Maar de stijging van de omzet met 3% bleef wel achter bij die van fysieke winkels.

In het derde kwartaal werden 47 faillissementen van winkels uitgesproken. Dat is ruim het dubbele van de 19 in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal faillissementen ligt wel lager dan in dezelfde periode voor de coronapandemie.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
25 nov COWLESS gestart met productie van dagverse notendrank
25 nov Eieren op rantsoen in het Verenigd Koninkrijk
25 nov Esther Veninga nieuwe CFO Albert Heijn
25 nov Het belang van weegartikelen voor bedrijven in de vissector
25 nov Blended Training Basis Voedselveiligheid
24 nov Aldi gaat verder met kassaloze winkel
24 nov CBb gaat zich buigen over de tariefverhogingen van de NVWA
24 nov Knot: afkoeling economie hard nodig om inflatie omlaag te krijgen
24 nov Unilever verwacht in 2023 eerste ijs met eiwitten uit precisiefermentatie
24 nov Jumbo past verpakking van Ice Tea aan na nominatie voor Gouden Windei
24 nov ABN AMRO: 'Inhaalgroei voor de horeca is achter de rug'
24 nov Enrico Food moderniseert en groeit met ERP van Aptean
24 nov Whitepaper Validatie en Verificatie
23 nov Omzetstijging van 10 procent voor Danish Crown
23 nov Colruyt test onbemand bezorgwagentje
23 nov Zalmhuys Group neemt activiteiten van zalmrokerij H. van Wijnen over
23 nov Voorzitter MKB-Nederland: ‘We moeten drastisch ontregelen’
23 nov Prestatie-indicatoren voor voedselveiligheid
23 nov Training Claims
22 nov HAK betreedt de markt voor verse ovengroenten
22 nov Danish Crown bouwt nieuwe vleeswarenfabriek in Engeland
22 nov IJsthee, ambachtelijke salade en cornflakes kanshebbers voor Gouden Windei
22 nov Officiële start bouw PLUS distributiecentrum Deventer
22 nov Trendrapport | Mondiale Trends en Strategische Inzichten in de Food & Beverage-sector
22 nov LIVE WEBINAR | Hoe kunt u DE&I doorvoeren en tastbare voordelen behalen?
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?