IJsthee, ambachtelijke salade en cornflakes kanshebbers voor Gouden Windei
bron: FoodPro Network
AMSTERDAM - IJsthee die goed zou zijn voor je immuunsysteem (Jumbo), oma's ambachtelijke aardappel-scharreleisalade (Dirk en DekaMarkt) en cornflakes van Kellogg's zijn genomineerd voor het Gouden Windei. Dat is de prijs van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar.
Verschillende soorten Jumbo Ice Tea, met namen als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune, zouden goed zijn voor je huid, haren, nagels en immuunsysteem. Maar volgens de voedselwaakhond bestaan de dranken vooral uit water met toegevoegde vitamines en te veel suiker.
De Pure Ambacht ambachtelijke salade oma's aardappel-scharrelei van Dirk en DekaMarkt suggereert een ambachtelijke salade. In werkelijkheid is het een sterk bewerkt voedingsmiddel, aldus foodwatch. De salade zit "vol met industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen."
Daarnaast is de All-Bran Fruit'n Fibre-cornflakes van Kellogg's genomineerd. Er is weliswaar niks mis met de ingrediënten van de cornflakes, maar de inhoud van het pak is met een kwart verkleind, terwijl de schapprijs slechts licht gedaald is. Qua uiterlijk en afmetingen ziet het pak cornflakes er nog hetzelfde uit, maar "de prijs per kilo is in verhouding flink gestegen", aldus Foodwatch.
Vanaf vandaag kan het publiek een maand lang stemmen via goudenwindei.nl. Met het Gouden Windei wil foodwatch aandacht vragen voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten gebruiken om hun producten te verkopen.
Vorig jaar ging het Gouden Windei naar de groentesnoepjes van Nicolette van Dam. De snoepjes waren misleidend, omdat er evenveel suiker inzat als in sommige andere snoep.
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan