ABN AMRO: 'Inhaalgroei voor de horeca is achter de rug'

24-11 08:29 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Uit een analyse van ABN AMRO blijkt dat de verhouding tussen uitgaven aan Nederlandse supermarkten en horeca, voor het eerst sinds de corona uitbraak, weer gelijk is aan de verhouding van voor de coronapandemie. Dit wijst erop dat de inhaalvraag aan horecabestedingen die startte in het voorjaar van 2022 inmiddels ten einde is gekomen. ABN AMRO baseert zich op een analyse van de uitgaven aan supermarkten en horeca vanuit geanonimiseerde en geaggregeerde transactiedata van rekeninghouders.

Door de stijgende rentes en de hoge inflatie komt koopkracht onder druk te staan. Horeca-uitgaven worden vaak als niet-essentieel beschouwd, terwijl dit wel voor boodschappen in de supermarkt geldt. Aangezien horeca-uitgaven en supermarktboodschappen als substituten kunnen worden gezien, is relatief minder geld uitgeven aan de horeca ten opzichte van de supermarkt een manier om geld te besparen.

De afgelopen jaren zijn uitgaven aan beide categorieën gestegen: de bestedingen liggen in 2022 ver boven het niveau van 2018. Horecabestedingen zijn echter meer gestegen dan de uitgaven aan boodschappen. Dit betekent dat er gedurende de zomer van 2022 relatief meer aan horeca werd besteed dan het geval was voor de pandemie. Er was sprake van een inhaalvraag naar horeca. Inmiddels zitten de uitgaven in de horeca en in supermarkten weer op dezelfde verhouding als voor de pandemie. Het duidelijke inhaaleffect dat te zien was in de horeca lijkt nu achter de rug.

Voor meer informatie over de sector horeca en retail, zie hier de sector prognoses van ABN AMRO.

 

Bron: ABN AMRO





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
06 jun Winnaars Nationale Competities Foodspecialiteiten 2023 zijn bekroond
06 jun Nieuwe CCO voor Ocado
06 jun Verduurzaming: voorkom een veelkoppig monster binnen de totale supply chain
06 jun Training: Meester worstmaker
05 jun Veel Nederlanders onderschatten hun gebruik van suiker
05 jun Analisten: opsplitsen Just Eat Takeaway dringend nodig
05 jun Opnieuw verzoeningsvergadering gepland bij Delhaize
05 jun Overname Imperial en Stegeman afgeblazen
05 jun Driekwart ondernemers kan hogere kosten niet doorberekenen
05 jun Webinar Aptean & Microsoft: De impact van technologie op operationele efficiëntie en financiële veerkracht in de foodindustrie
05 jun Het nut van een duurzaam hygiënisch vloersysteem (video)
02 jun Bakkers dreigen met staking vanwege te laag loonbod
02 jun Heineken haalt posters weg omdat modellen te jong lijken
02 jun Thuisbezorgd.nl vergroot inzet voor duurzame verpakkingen tijdens UEFA-finales deze zomer
02 jun Jumbo gaat stoppen met sponsoring Max Verstappen
02 jun Auchan verkoopt supermarkten aan franchisenemers
02 jun Leden FNV en CNV stemmen in met nieuwe cao Zuivel
02 jun Bizerba Nederland verhuist naar Hengelo
02 jun Voorkom fouten in je HACCP- en kwaliteitsregistraties
02 jun Het beknopte softwareoverzicht voor de voedingsindustrie
01 jun Boodschappen 12,8 procent duurder
01 jun Hoe ziet de voedingsindustrie eruit in Polen?
01 jun 6 tactieken om kosten te besparen met voedselproductie software
01 jun Ucrete industrievloeren: snelle vloerplaatsing zowel bij nieuwbouw als bij renovatie
01 jun Traceerbaarheid als sleutel tot succes in de foodbranche met KING ERP Online
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?