ABN AMRO: 'Inhaalgroei voor de horeca is achter de rug'

AMSTERDAM - Uit een analyse van ABN AMRO blijkt dat de verhouding tussen uitgaven aan Nederlandse supermarkten en horeca, voor het eerst sinds de corona uitbraak, weer gelijk is aan de verhouding van voor de coronapandemie. Dit wijst erop dat de inhaalvraag aan horecabestedingen die startte in het voorjaar van 2022 inmiddels ten einde is gekomen. ABN AMRO baseert zich op een analyse van de uitgaven aan supermarkten en horeca vanuit geanonimiseerde en geaggregeerde transactiedata van rekeninghouders.

Door de stijgende rentes en de hoge inflatie komt koopkracht onder druk te staan. Horeca-uitgaven worden vaak als niet-essentieel beschouwd, terwijl dit wel voor boodschappen in de supermarkt geldt. Aangezien horeca-uitgaven en supermarktboodschappen als substituten kunnen worden gezien, is relatief minder geld uitgeven aan de horeca ten opzichte van de supermarkt een manier om geld te besparen.

De afgelopen jaren zijn uitgaven aan beide categorieën gestegen: de bestedingen liggen in 2022 ver boven het niveau van 2018. Horecabestedingen zijn echter meer gestegen dan de uitgaven aan boodschappen. Dit betekent dat er gedurende de zomer van 2022 relatief meer aan horeca werd besteed dan het geval was voor de pandemie. Er was sprake van een inhaalvraag naar horeca. Inmiddels zitten de uitgaven in de horeca en in supermarkten weer op dezelfde verhouding als voor de pandemie. Het duidelijke inhaaleffect dat te zien was in de horeca lijkt nu achter de rug.

Voor meer informatie over de sector horeca en retail, zie hier de sector prognoses van ABN AMRO.

 

Bron: ABN AMRO





Laatste nieuws