Madaga Kindervoeding en Spoony bundelen de krachten

30-11 11:59 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - Madaga Kindervoeding en Spoony bundelen de krachten. Madaga is marktleider in gezonde en verse kindermaaltijden voor de kinderopvang en serveert inmiddels 2,5 miljoen maaltijden per jaar aan 500 kinderopvanglocaties. Spoony is een snelgroeiende food startup met als doel groenten aantrekkelijk te maken voor kinderen.

De twee bedrijven zijn opgericht door twee moeders die hun eigen kinderen gezond wilden leren eten, maar daarbij tegen barrières aanliepen. Zij delen de ambitie bij te dragen aan een gezonde toekomst voor alle kinderen, waarbij groenten, variatie en smaakontwikkeling centraal staan. De missie van Madaga en Spoony is om een toegankelijk alternatief te bieden voor ongezonde kindervoeding, met een omvangrijk aanbod van gezonde en vernieuwende producten. Bovendien zetten beide ondernemingen zich in om kinderen spelenderwijs verliefd te laten worden op gezond en lekker eten.

De merken, die separaat blijven bestaan, zijn qua doelgroep en productaanbod complementair. Waar Madaga zich primair richt op de doelgroep 0 tot 4 jaar op de kinderopvang, heeft Spoony een focus op kinderen van 4 tot 12 jaar op de buitenschoolse opvang en biedt bovendien producten aan via de retail. Het samengaan heeft grote operationele voordelen en maakt versnelde groei van beide merken mogelijk. Het combineren van kennis en ervaring levert producten op die nog beter aansluiten bij de behoeften van de markt, waardoor nog veel meer kinderen kunnen kennismaken met gezond en lekker eten.

Ingrid Keller, oprichter van Madaga: "Onderzoek* laat zien dat ruim 8 op de 10 ouders in Nederland het belangrijk vindt hun kind gezond en gevarieerd te laten eten, maar dat blijkt in de praktijk vaak niet haalbaar. De helft van de ouders geeft aan zich daar zorgen over te maken. Begrijpelijk, want 70% van kindervoeding in de schappen is ongezond, zo stelt Unicef. Wij bieden ouders en verzorgers een reëel alternatief."

Spelenderwijs ontdekken
"Wij nemen kinderen mee op smaakavontuur om gezond en heerlijk eten te ontdekken", zegt Ingrid. "We prikkelen zintuigen en nieuwsgierigheid. Op die manier maken we de smaken van gezond en natuurlijk eten toegankelijk en maken we van het eetmoment een 'fun' moment. Zo ontwikkelden we de Smaaksafari-koffer, waarbij we twee weken lang helpen op de kinderopvang om kinderen spelenderwijs onder andere broccoli, zoete aardappel, rode biet en wortel te laten ontdekken. We zijn een perfecte match met Spoony, waar plezier, vrolijke verpakkingen en eetspelletjes - foodtainment - essentieel zijn bij de kennismaking met pure producten."

Hoofdrol voor groenten
Spoony-oprichter Phaedra Mensen: "Door van eten een feestje te maken leren we kinderen een gezond voedingspatroon ontwikkelen, met een hoofdrol voor verse groenten. Ook Madaga ontwikkelt enkel gezonde producten zonder toegevoegde suikers, geur- en smaakstoffen en zonder of met weinig zout, maar wel smaakvol en zeer divers. Net als Ingrid ben ik mijn onderneming gestart om écht impact te kunnen maken. Ik kijk ernaar uit om samen een bijdrage te leveren aan een gezonde generatie kinderen."

Gezonde Smikkelweken
Spoony is initiatiefnemer van de Gezonde Smikkelweken - het grootste groenten inspiratie programma in Nederland. Deze zomer gingen 50.000 kinderen op 600 bso's en thuis op een gezonde en duurzame ontdekkingstocht om kennis te maken met groenten. Phaedra: "We kijken ernaar uit om voor het eerst met Madaga op te trekken in de Gezonde Smikkelweken. Daardoor bereiken wij een nóg grotere groep bso's, kinderen, ouders en begeleiders." In de aanloop naar de Gezonde Smikkelweken publiceren Spoony en Madaga een onafhankelijk onderzoeksrapport over dit jaarlijkse event. Ingrid: "Samen met Spoony gaan wij gezond eten de standaard maken voor alle kinderen in Nederland. Het rapport gaat het belang van die missie onderstrepen."

*n = 1009, uitgevoerd door ME Research Group in opdracht van Madaga in 2022.

Over Madaga
Madaga is sinds 2011 expert op het gebied van gezonde smaakontwikkeling bij kinderen. Geboren uit de overtuiging van oprichter Ingrid Keller dat gezond (leren) eten de basis is van een gelukkig leven. Ieder kind heeft hier recht op. Het succesvolle en snelgroeiende Nederlandse bedrijf heeft als missie kinderen hapje voor hapje verliefd te laten worden op écht eten. Madaga begeleidt en inspireert de kinderopvang om met kinderen op smaakavontuur te gaan door het bieden van zorgvuldig samengestelde kidsproof maaltijden en diverse activiteiten en educatiemiddelen - bedoeld om de zintuigen en nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen. De Smaaksafari-koffer met verhalen, bakactiviteiten en spelletjes is hier een voorbeeld van. Met de ontwikkeling van 'foodtainment' voor kinderen is Madaga koploper waar het gaat om innovatieve methoden op het gebied van gezond eten. Inmiddels serveert Madaga ruim 2,5 miljoen lunchmaaltijden per jaar, verdeeld over 500 opvanglocaties (kinderdagverblijven, BSO's en gastouders) in Nederland.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
26 jan Transport Albert Heijn steeds duurzamer
26 jan Danish Crown: varkensvleesmarkt zwaar onder druk
26 jan Alcoholvrij bier wint terrein in Nederland
26 jan SVO vakopleiding food en Kobus P&O openen VR-opleidingslocatie
26 jan FNV bereikt akkoord met Refresco over loonsverhoging
26 jan Waarom digitale transformatie in de voedingsindustrie noodzakelijk en dringend is
26 jan Whitepaper: Kwaliteit als concurrentievoordeel in de voedingsmiddelenindustrie
25 jan Onbemand bezorgwagentje van Colruyt levert eerste boodschappen aan huis
25 jan Westland Kaas neemt het merk 'Kees' over: een nieuwe variant op kaas
25 jan 50.000 kinderen eten spelenderwijs gezonder op de buitenschoolse opvang
25 jan Tot 11% prijsstijging in minder dan een jaar tijd bij maaltijdboxen
25 jan Ausnutria partner in 'Rethink waste challenge' aan Wageningen Universiteit
25 jan Jumbo haalt leverkaas uit schappen
25 jan Ruim 37% van de werknemers in de vleessector werkt via een uitzendbureau
25 jan FSSC en het implementeren van een voedselveiligheidscultuur: De drie C's
25 jan Het beknopte softwareoverzicht voor de voedingsindustrie
25 jan Procesoptimalisatie in de voedingsindustrie volgens Bizerba
24 jan Haalbaarheidsonderzoek naar eerste kweekvleesboerderij
24 jan M&M's doet chocolaatjes uit reclame in de ban na rel in VS
24 jan Crisp neemt maaltijdboxenbedrijf De Krat over
24 jan Meer dan 500 voedingsbedrijven moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen
24 jan Waarom u ERP-functionaliteit voor voedselveiligheid nodig hebt
24 jan Wilt u Lead Auditor FSSC/ISO 22000 worden?
23 jan Helft werkgevers niet klaar met definitieve aanvraag NOW
23 jan Consument besteedt 36% meer aan biologisch
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?