's-HERTOGENBOSCH - Eerder dit jaar deed Foodboxen.nl al onderzoek naar de prijsstijging van maaltijdboxen naar aanleiding van de inflatie. In een normale situatie zou het niet per se interessant zijn om twee keer per jaar te kijken naar de prijsstijging bij maaltijdboxen maar in dit geval kwamen we op 24 februari 2022 met die cijfers naar buiten - toevallig ook de dag dat de oorlog in Oekraïne begon.
Inmiddels zijn we 10 maanden verder en hebben we door verschillende factoren, waaronder de oorlog, de prijzen van voeding met 16% zien oplopen, volgens het CBS. Voor een goed beeld: in de voorgaande 10 jaar liep diezelfde prijs van voeding in totaal 18% op.
Hebben deze prijsstijgingen ook effect gehad op de prijzen van de maaltijdboxen?
Uit het nieuwe onderzoek van Foodboxen.nl naar de actuele prijzen komt naar voren dat:
De gemiddelde prijsstijging van maaltijdboxen van februari tot december was 5,22%. Marley Spoon was een uitschieter, en verhoogde de prijzen aanzienlijk (+11%), bij het budget-broertje van Marley Spoon, Dinnerly, gingen de prijzen juist iets omlaag (-1%).
HelloFresh wist de prijsstijging ook binnen de perken te houden met een stijging van slechts 2,3%.
De stijging van 5,22% betekent dat een gezin dat 40 weken een maaltijdbox afneemt jaarlijks gemiddeld zo’n €130,- euro extra kwijt is aan dit abonnement.((Dit betaal je per jaar aan een maaltijdbox, Foodboxen.nl))
De maaltijdbox-industrie heeft de gestegen kosten dus aardig kunnen managen en zeker niet in z’n geheel bij de consument neergelegd.
Bron: Foodboxen.nl