Tot 11% prijsstijging in minder dan een jaar tijd bij maaltijdboxen

25-01 11:19 | bron: FoodPro Network

's-HERTOGENBOSCH - Eerder dit jaar deed Foodboxen.nl al onderzoek naar de prijsstijging van maaltijdboxen naar aanleiding van de inflatie. In een normale situatie zou het niet per se interessant zijn om twee keer per jaar te kijken naar de prijsstijging bij maaltijdboxen maar in dit geval kwamen we op 24 februari 2022 met die cijfers naar buiten - toevallig ook de dag dat de oorlog in Oekraïne begon.

Inmiddels zijn we 10 maanden verder en hebben we door verschillende factoren, waaronder de oorlog, de prijzen van voeding met 16% zien oplopen, volgens het CBS. Voor een goed beeld: in de voorgaande 10 jaar liep diezelfde prijs van voeding in totaal 18% op.

Hebben deze prijsstijgingen ook effect gehad op de prijzen van de maaltijdboxen?

Uit het nieuwe onderzoek van Foodboxen.nl naar de actuele prijzen komt naar voren dat:

  • Prijzen maaltijdboxen stegen in nog geen jaar tijd gemiddeld met nog eens 5,22%.
  • Deze prijsstijging kost een gezin met een maaltijdbox abonnement per jaar zo’n €130,- extra.
  • De prijs van een wekelijkse maaltijdbox ging in veel gevallen tussen de €1 en €5,- per week omhoog.
  • Marley Spoon ging in prijs het hardst omhoog (11%), terwijl Dinnerly ligt in prijs daalde (-1%)
  • HelloFresh steeg met 2,3% in prijs, veel andere aanbieders stegen rond de 5% tot 7% in prijs over het afgelopen jaar.
  • De gemiddelde prijs per persoon per maaltijd ging van €6,93 naar €7,30 bij een maaltijdbox voor 2 personen voor 3 dagen.
  • Ten opzichte van de prijsstijging van voeding (15,7%) valt dit nog behoorlijk mee, en hebben de aanbieders van de maaltijdboxen de prijzen goed weten te managen.

De gemiddelde prijsstijging van maaltijdboxen van februari tot december was 5,22%. Marley Spoon was een uitschieter, en verhoogde de prijzen aanzienlijk (+11%), bij het budget-broertje van Marley Spoon, Dinnerly, gingen de prijzen juist iets omlaag (-1%).

HelloFresh wist de prijsstijging ook binnen de perken te houden met een stijging van slechts 2,3%.

De stijging van 5,22% betekent dat een gezin dat 40 weken een maaltijdbox afneemt jaarlijks gemiddeld zo’n €130,- euro extra kwijt is aan dit abonnement.((Dit betaal je per jaar aan een maaltijdbox, Foodboxen.nl))

De maaltijdbox-industrie heeft de gestegen kosten dus aardig kunnen managen en zeker niet in z’n geheel bij de consument neergelegd.

 

Bron: Foodboxen.nl





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
26 jan Transport Albert Heijn steeds duurzamer
26 jan Danish Crown: varkensvleesmarkt zwaar onder druk
26 jan Alcoholvrij bier wint terrein in Nederland
26 jan SVO vakopleiding food en Kobus P&O openen VR-opleidingslocatie
26 jan FNV bereikt akkoord met Refresco over loonsverhoging
26 jan Waarom digitale transformatie in de voedingsindustrie noodzakelijk en dringend is
26 jan Whitepaper: Kwaliteit als concurrentievoordeel in de voedingsmiddelenindustrie
25 jan Onbemand bezorgwagentje van Colruyt levert eerste boodschappen aan huis
25 jan Westland Kaas neemt het merk 'Kees' over: een nieuwe variant op kaas
25 jan 50.000 kinderen eten spelenderwijs gezonder op de buitenschoolse opvang
25 jan Tot 11% prijsstijging in minder dan een jaar tijd bij maaltijdboxen
25 jan Ausnutria partner in 'Rethink waste challenge' aan Wageningen Universiteit
25 jan Jumbo haalt leverkaas uit schappen
25 jan Ruim 37% van de werknemers in de vleessector werkt via een uitzendbureau
25 jan FSSC en het implementeren van een voedselveiligheidscultuur: De drie C's
25 jan Het beknopte softwareoverzicht voor de voedingsindustrie
25 jan Procesoptimalisatie in de voedingsindustrie volgens Bizerba
24 jan Haalbaarheidsonderzoek naar eerste kweekvleesboerderij
24 jan M&M's doet chocolaatjes uit reclame in de ban na rel in VS
24 jan Crisp neemt maaltijdboxenbedrijf De Krat over
24 jan Meer dan 500 voedingsbedrijven moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen
24 jan Waarom u ERP-functionaliteit voor voedselveiligheid nodig hebt
24 jan Wilt u Lead Auditor FSSC/ISO 22000 worden?
23 jan Helft werkgevers niet klaar met definitieve aanvraag NOW
23 jan Consument besteedt 36% meer aan biologisch
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?