Alcoholvrij bier wint terrein in Nederland

26-01 11:37 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Van al het bier dat Nederlandse brouwers verkopen is een steeds groter deel alcoholvrij. Ook speciaalbiertjes met een laag alcoholgehalte winnen aan populariteit, signaleert de brancheorganisatie voor bierbrouwers in Nederland. Brouwers verkochten vorig jaar bijna net zoveel bier als in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.

Nederlanders dronken in 2022 in totaal ruim 12,2 miljoen hectoliter bier, berekende branchevereniging Nederlandse Brouwers. Dat is een half procent minder dan in 2019, maar de verkopen in de horeca liggen al geruime tijd boven het niveau van voor corona. Daarbij valt op dat het aandeel alcoholvrij bier vorig jaar 6,7% was, terwijl dat in 2019 nog 5,7% was.

Van laag-alcoholisch speciaalbier, met een alcoholpercentage tussen de 0,5% en 3,5%, verkochten bierbrouwers vorig jaar ruim vier keer zoveel als in 2021. Daarmee is ongeveer één op de tien verkochte speciaalbieren een type met een laag alcoholgehalte.

Ondanks het herstel van de coronapandemie waarschuwt voorzitter Fred Teeven van Nederlandse Brouwers voor te groot optimisme. Door de oorlog in Oekraïne zijn energie en grondstoffen zoals graan namelijk flink duurder geworden voor brouwers.

"Ik spreek veel brouwers. Brouwers, en zeker die waarvan de horeca het belangrijkste afzetkanaal is, hebben het tijdens de covid-pandemie stevig voor de kiezen gekregen. Vervolgens heeft de COVID-19-crisis plaatsgemaakt voor de energie-, grondstoffen- en arbeidsmarktcrises. Met forse kostenstijgingen tot gevolg", aldus Teeven. De oud-staatssecretaris klaagt daarnaast over een nieuw systeem voor de berekening van accijnzen dat eraan zit te komen en volgens hem voor hogere heffingen en bierprijzen zal zorgen.

 

Bron: ANP





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 mrt FDA rondt consultatie voor kweekvleesproducent Good Meat af
23 mrt Jumbo-aandelen herverdeeld over familie
23 mrt Traditioneel Engels ontbijt wordt steeds duurder
23 mrt Ondernemers stoppen vanwege regeldruk en schulden steeds vaker uit zichzelf
23 mrt ERP Survival Kit voor de voedingsindustrie
23 mrt Delino een mosterdgele vloer op maat van elke saus (video)
22 mrt Too Good To Go heeft meer dan 6.000 partners in Nederland
22 mrt Greenyard wil ieder jaar meer dan 100 000 m³ water voor verse groenten en fruit besparen
22 mrt Slagerijen druk in de weer vanwege ramadan
22 mrt Timmermans: Brussel dringt niet aan op verplichte uitkoop boeren
22 mrt De voor- en nadelen van kweekvlees
22 mrt Prestatie-indicatoren voor voedselveiligheid
22 mrt Hoe planningssoftware voor voedselproductie zorgt voor consistent succes op 3 fronten
22 mrt Maak impact bij Normec Foodcare
21 mrt Aldi na loonsverhoging best betalende supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk
21 mrt Europese Commissie verdenkt energiedrankjesbedrijf van marktmanipulatie
21 mrt What’s Cooking? nog in onzekerheid over overname Imperial en Stegeman
21 mrt Aanvragen tegemoetkoming van energiekosten bedrijven van start
21 mrt Alle data direct beschikbaar voor SanoRice
21 mrt Op zoek naar de nieuwe balans tussen mens en machine
20 mrt Lager voorschot voor energie-intensief mkb door dalende prijzen
20 mrt Nederlandse wijnboeren oogsten record druiven vanwege warme zomer
20 mrt Delhaize: 72 winkels gesloten
20 mrt Jumbo-ceo liet leveranciers 4 miljoen betalen aan zijn raceteam
20 mrt Fonterra boekt flink hogere winst
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?