Alcoholvrij bier wint terrein in Nederland
bron: FoodPro Network
DEN HAAG - Van al het bier dat Nederlandse brouwers verkopen is een steeds groter deel alcoholvrij. Ook speciaalbiertjes met een laag alcoholgehalte winnen aan populariteit, signaleert de brancheorganisatie voor bierbrouwers in Nederland. Brouwers verkochten vorig jaar bijna net zoveel bier als in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.
Nederlanders dronken in 2022 in totaal ruim 12,2 miljoen hectoliter bier, berekende branchevereniging Nederlandse Brouwers. Dat is een half procent minder dan in 2019, maar de verkopen in de horeca liggen al geruime tijd boven het niveau van voor corona. Daarbij valt op dat het aandeel alcoholvrij bier vorig jaar 6,7% was, terwijl dat in 2019 nog 5,7% was.
Van laag-alcoholisch speciaalbier, met een alcoholpercentage tussen de 0,5% en 3,5%, verkochten bierbrouwers vorig jaar ruim vier keer zoveel als in 2021. Daarmee is ongeveer één op de tien verkochte speciaalbieren een type met een laag alcoholgehalte.
Ondanks het herstel van de coronapandemie waarschuwt voorzitter Fred Teeven van Nederlandse Brouwers voor te groot optimisme. Door de oorlog in Oekraïne zijn energie en grondstoffen zoals graan namelijk flink duurder geworden voor brouwers.
"Ik spreek veel brouwers. Brouwers, en zeker die waarvan de horeca het belangrijkste afzetkanaal is, hebben het tijdens de covid-pandemie stevig voor de kiezen gekregen. Vervolgens heeft de COVID-19-crisis plaatsgemaakt voor de energie-, grondstoffen- en arbeidsmarktcrises. Met forse kostenstijgingen tot gevolg", aldus Teeven. De oud-staatssecretaris klaagt daarnaast over een nieuw systeem voor de berekening van accijnzen dat eraan zit te komen en volgens hem voor hogere heffingen en bierprijzen zal zorgen.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
-
24 apr TommyTomato haalt 1,9 miljoen groeigeld op voor de groentelunch op school
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan