Heineken haalt posters weg omdat modellen te jong lijken

02-06 14:51 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Heineken haalt verspreid over het land posters weg waarmee reclame werd gemaakt voor Heineken Silver. Dat doet Heineken na klachten dat de modellen op de posters te jong lijken.

"De modellen waren niet te jong, maar ze leken wel te jong", bevestigt een woordvoerster van Heineken na berichtgeving door RTL Nieuws. Volgens haar waren de modellen zelfs ver boven de 25 jaar. Toch heeft Heineken meteen besloten actie te ondernemen.

Heineken was over de posters gebeld door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), die zich ook inzet voor verantwoorde alcoholreclame. De organisatie kaartte de kwestie aan nadat op sociale media ophef was ontstaan.

"Gewoon even aan drie tieners gevraagd hoe oud deze personen zijn. Alle drie gaven ze aan: tussen de 16 en 18", zei iemand op LinkedIn. Daardoor zou het erop lijken dat jongeren een biertje aan het promoten waren en dat hoort niet.

STIVA-directeur Peter de Wolf legt uit dat zijn stichting een reclamecode heeft opgesteld, die door partijen als Heineken wordt gesteund. Daarin is onder meer afgesproken dat de modellen niet alleen ouder moeten zijn dan 25 jaar, maar ook ouder moeten lijken.

Wat De Wolf betreft is de zaak nu wel afgerond. "Heineken heeft snel ingegrepen. Dat is eigenlijk het enige dat ze konden doen." De STIVA-directeur voegt daaraan toe dat de reclamecode door de brouwers normaal eigenlijk heel goed wordt nageleefd. "Dit is dus een uitzondering."

Heineken Silver bestaat nog niet zo lang. Heineken bracht het nieuwe bier vorig jaar in Nederland op de markt. Met Heineken Silver, dat iets minder alcohol bevat en wat minder bitter smaakt, probeerde de brouwer volgens een eigen verklaring van toen vooral twintigers aan te spreken.

 

Bron: ANP





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 sep 2024: Wat staat er hoog op de agenda van de voedingsmiddelenindustrie?
22 sep Zuivelproducten en groenten dalen in prijs
22 sep Een derde Nederlanders kiest vaker voor vis in plaats van vlees vanwege duurzaamheid
22 sep Berekening van Nutri-Score op de verpakking
22 sep Help risico's te beperken, geld te besparen en omzet te verhogen met ERP-software voor voedsel en dranken
22 sep Maak impact als Adviseur QA
21 sep Supermarkten klagen over te lage vergoeding voor statiegeldflessen
21 sep Nederlandse kottervisserij draait weer met verlies
21 sep Carrefour doet overname in Spanje
21 sep Aardappelen van PLUS standaard biologisch
21 sep VanDrie Group en F&F tekenen overeenkomst over samenwerking
21 sep De nieuwste concepten van Albert Heijn in Arnhem
21 sep IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
21 sep Wil jij, net zoals Johan, iedere dag impact maken in de foodsector?
20 sep BelgiĆ« moet vele miljoenen innen van multinationals na taksvonnis
20 sep Bietencampagne weer gestart
20 sep Jumbo wil naar 50 winkels in BelgiĆ«
20 sep BTW op groenten en fruit en suikerbelasting is aan het nieuwe kabinet
20 sep Gratis schoolmaaltijden blijven ook in 2024 beschikbaar
20 sep Hoe een ERP voor voedselproductie de 6 belangrijkste stappen in de productie van producten vergemakkelijkt
20 sep Schrikken klanten terug van groenten en fruit in bulk? (video)
19 sep Frankrijk en Duitsland willen krimpflatie verbieden
19 sep Nieuwe topstructuur FrieslandCampina
19 sep Kabinet reserveert 50 miljoen euro om de biologische markt te stimuleren
19 sep Voedselverspillingsgedrag veranderen met informatie over houdbaarheid op verpakkingen
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?