Driekwart ondernemers kan hogere kosten niet doorberekenen

05-06 08:59 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Driekwart van de ondernemers in Nederland zegt hogere kosten niet of slechts voor een deel te kunnen doorberekenen aan klanten. Dat komt vooral doordat ze vrezen klanten kwijt te raken aan de concurrentie. Ook zijn prijzen vaak vastgelegd in afspraken met klanten. Dat meldt het CBS op basis van onderzoek bij ondernemers.

Nadat de dagelijkse boodschappen in rap tempo duurder zijn geworden, klinkt vaker de kritiek dat bedrijven de hoge inflatie aangrijpen om de prijzen nog een beetje extra te verhogen om meer winst te boeken. Ook de Europese Centrale Bank onderzoekt of dit soort extra prijsverhogingen de inflatie stuwen. Maar uit de onderzoeksresultaten van het Centraal Bureau voor de Statistiek rijst geen beeld op dat deze zogeheten "graaiflatie" onderschrijft.

Bijna 28% van de bedrijven vreest een slechtere concurrentiepositie en berekent daarom niet alle extra kosten door voor bijvoorbeeld energie, lonen of grondstoffen. Een op de vijf bedrijven verwacht veel minder te verkopen als klanten moeten opdraaien voor alle kostenstijgingen. Daarnaast gaf 23% van de ondernemingen aan dat afspraken over prijsstijgingen al vastliggen in contracten. Een op de vier bedrijven liet weten geen extra kosten te hebben gehad, of ze volledig door te kunnen berekenen.

In de Conjunctuurenquête Nederland ging ook aandacht uit naar de schuldenlast bij ondernemers. Ruim 5% van alle bedrijven vindt de eigen hoeveelheid schulden een probleem. De meeste zorgen daarover leven in de horeca, waar 13% van de ondernemers de eigen schuldenlast als problematisch bestempelt.

Het CBS verzamelde de gegevens voor het onderzoek begin april, samen met de KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw en werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW. De antwoorden komen van bedrijven met minimaal vijf medewerkers die niet in de financiële sector actief zijn.

 

Bron: ANP





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 sep 2024: Wat staat er hoog op de agenda van de voedingsmiddelenindustrie?
22 sep Zuivelproducten en groenten dalen in prijs
22 sep Een derde Nederlanders kiest vaker voor vis in plaats van vlees vanwege duurzaamheid
22 sep Berekening van Nutri-Score op de verpakking
22 sep Help risico's te beperken, geld te besparen en omzet te verhogen met ERP-software voor voedsel en dranken
22 sep Maak impact als Adviseur QA
21 sep Supermarkten klagen over te lage vergoeding voor statiegeldflessen
21 sep Nederlandse kottervisserij draait weer met verlies
21 sep Carrefour doet overname in Spanje
21 sep Aardappelen van PLUS standaard biologisch
21 sep VanDrie Group en F&F tekenen overeenkomst over samenwerking
21 sep De nieuwste concepten van Albert Heijn in Arnhem
21 sep IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
21 sep Wil jij, net zoals Johan, iedere dag impact maken in de foodsector?
20 sep BelgiĆ« moet vele miljoenen innen van multinationals na taksvonnis
20 sep Bietencampagne weer gestart
20 sep Jumbo wil naar 50 winkels in BelgiĆ«
20 sep BTW op groenten en fruit en suikerbelasting is aan het nieuwe kabinet
20 sep Gratis schoolmaaltijden blijven ook in 2024 beschikbaar
20 sep Hoe een ERP voor voedselproductie de 6 belangrijkste stappen in de productie van producten vergemakkelijkt
20 sep Schrikken klanten terug van groenten en fruit in bulk? (video)
19 sep Frankrijk en Duitsland willen krimpflatie verbieden
19 sep Nieuwe topstructuur FrieslandCampina
19 sep Kabinet reserveert 50 miljoen euro om de biologische markt te stimuleren
19 sep Voedselverspillingsgedrag veranderen met informatie over houdbaarheid op verpakkingen
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?