Nederlanders gooien € 124 miljoen aan eten weg met Kerst

27-12 08:05 | bron: FoodPro Network

UTRECHT – Circa de helft van de Nederlanders koopt teveel eten in met kerst. Als gevolg daarvan wordt voor €124 miljoen aan eten weggegooid.

Aldus een berekening van stichting Natuur & Milieu naar aanleiding van een eigen onderzoek over Kerst vorig jaar. ‘De angst om tekort te komen is sterker dan de behoefte om geen voedsel en geld te verspillen,’ aldus Talitha Koek, woordvoerder van Natuur & Milieu op basis van onderzoek van Panelwizard in opdracht van de stichting en de Rabobank.

Koek: ’14 procent voelt zich met kerst schuldiger over het weggooien van voedsel dan tijdens de rest van het jaar. ‘Kerst is een feest van bezinning. Begrijpelijk dat veel Nederlanders zich schuldiger voelen over verspilling dan gedurende de rest van het jaar. Met onze verspillingstips en het recept voor het restdiner kun je langer doen met je kerstdiner.’

Toch heeft 77% van de Nederlanders hekel aan voedselverspilling

Circa 77% van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling, aldus eerder onderzoek van Natuur & Milieu en de Rabobank, uitgevoerd door Motivaction.

Een prijs, waarin milieubelasting is meegerekend, helpt volgens stichting Natuur & Mileu tegen voedselverspilling. ‘Als voedsel twee keer zo duur zou zijn, zou een kwart van de Nederlanders niets meer weggooien. Veel Nederlanders vinden voedselverspilling daarnaast zonde van het geld. Tijd om bewuster in te kopen en beter om te gaan met restjes,’ besluit Koek.

Onderzoek

Het onderzoek is online uitgevoerd onder een representatieve groep van 803 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie.

Bron: Stichting Natuur & Milieu



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
22 jan Kassaloze supermarkt Amazon nu ook open voor publiek
22 jan Coca-Cola wil voor elke verkochte fles een gerecyclede fles in de markt zetten
22 jan Colruyt controleert vleesleveranciers ook zelf
22 jan Ook Shanghai test supermarkt zonder werknemers (video)
22 jan 30 januari: Allergenenbeheersing met VITAL
19 jan Lidl schroeft zijn Amerikaanse ambities wat terug
19 jan Bonden en Unilever komen tot akkoord loonsverhoging in nieuwe cao
19 jan Gates en Branson investeren in laboratorium vlees
19 jan 25 januari: BRC Global Standard-Food Safety
18 jan Groeitempo van Carrefour zwakt af
18 jan 'Grote voedingsproducenten nog ondermaats in duurzaam inkopen'. Unilever, Ahold, Danone, Coca-Cola en Ferrero presteren wel goed
18 jan Hak zet suikerreductie in appelmoes voort
18 jan Workshop: Social Media in de voedingsindustrie
17 jan RIKILT krijgt er belangrijke Europese taak voor voedselveiligheid bij
17 jan Nestlé verkoopt Amerikaanse snoeptak aan Nutella-maker Ferrero
Poll
Binnen 10 jaar is de kassaloze supermarkt de standaard
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie