Bio steeds hipper, maar nog steeds niet echt hot?

Nürnberg - De Biofach 2017 werd dit jaar weer gehouden in Nürnberg. De Biofach is de meest toonaangevende biologische levensmiddelenbeurs ter wereld. En dus verwacht je daar van alles te vinden op het gebied van bio: de nieuwste trends, de meest innovatieve producten èn iedereen die geïnteresseerd is in de markt voor biologische producten.

En natuurlijk, er was ook veel te zien, iets minder te ruiken en te proeven weliswaar dan op een Anuga of Sial, maar toch. Maar liefst 2800 standhouders uit ruim 80 landen waren bijeengekomen om hun producten te exposeren. Er was veel aandacht voor ‘traditionele’ bio-categorieën als granen, muesli en biscuits, maar ook was er veel belangstelling voor kokosproducten, chia, açai, quinoa en in de landenpaviljoens van Spanje en Italië natuurlijk voor olijfolie en wijn. Duitsland, verkozen tot ‘Country of the year’ tijdens deze 28e editie van de Biofach, was het zwaarst vertegenwoordigd. Van de zeven foodhallen namen de Duitsers er drie voor hun rekening, onder andere met tientallen jonge Duitse bedrijven die hun specialismes op het gebied van innovatie en verantwoordelijkheid mochten laten zien. Hun motto ‘Building an organic Future – bio schafft Zukunft’ is de Duitse afgevaardigden natuurlijk op het lijf geschreven. Duitsland is en blijft één van de grootste biomarkten van West-Europa, hoewel de Denen de Duitsers qua consumptie per capita al lang voorbij zijn. Als je in Denemarken op zoek bent naar biologische producten kun je prima terecht bij een discounter als Netto die zich juist met organic food profileert.    

Helaas waren niet alle bio-producten even aantrekkelijk geëtaleerd. In de innovatieruimte, de ‘Bio novelty stand’ waren nog behoorlijk wat producten tentoongesteld die niet echt de eetlust opwekten: dit niet eens zozeer alleen vanwege het product zelf, maar juist ook vanwege de onaantrekkelijke verpakking. Biologisch lijkt toch nog een erg serieuze zaak die wordt vormgegeven op een vrij grauwe, kleurloze manier. Inmiddels lijkt biologisch voedsel echter meerdere werelden aan te trekken, niet alleen de idealistische ‘geitenwollensokken’ aanhanger die dit type verpakkingen gewend is, maar ook de hippe, wat hoger opgeleide, kwaliteit zoekende food lover. Beiden lijken een andere stroming binnen bio aan te hangen die soms lastig te verenigen blijkt.

Dat bio ook aantrekkelijk mag zijn werd gelukkig door een aantal bedrijven wel omarmd. Bijvoorbeeld door het Nederlandse Farm Brothers, dat juist op deze niche inspeelt met hun prachtig vormgegeven cookie range. Brinkers had een mooie stand met daarin diverse product ranges als ‘Chocolate Rhapsody’ en zelfs ‘La Vida’, de ‘vegan alternative’ zette je speekselklieren aan het werk. Nederland was overigens goed vertegenwoordigd met 109 bedrijven rondom een heus Nederlands paviljoen. Op welke internationale food beurs zie je dat nog?

Nu bio-food steeds meer haar weg vindt in het gangbare supermarktkanaal, en eveneens de discount supermarkten bio lijken te omarmen kunnen we volgend jaar, op de Biofach 2018 van 14-19 februari, opnieuw de balans opmaken over de populariteit van bio food. Hopelijk is het segment dan zowel weer wat hipper als hotter, zodat we echt kunnen gaan genieten van de kwaliteit van bio-producten. 

TEN the export network biedt advies en ondersteuning aan food bedrijven (zowel biologisch als gangbaar) die over grenzen durven te kijken. Wij coördineren exportactiviteiten, stimuleren business development projecten en zetten nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseren we bestaande exportactiviteiten en zijn we werkzaam als SIB adviseur voor MKB bedrijven.

Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Laatste nieuws