Nederlandse food regio’s bundelen hun krachten

HEERENVEEN - Nederland is groot in agrifood, vandaar dat er in ons land diverse samenwerkingen op dat vlak te vinden zijn. Ook zijn er regionale krachtenbundelingen zoals FoodValley in Wageningen, met daarbij nieuwe initiatieven als het World Food Center in Ede, we kennen de Groene Campus in Helmond en regionale netwerkorganisaties zoals Innofood in het oosten van het land en Innexus in het noorden. Levensmiddelenbedrijven hebben kennelijk behoefte aan samenwerkingen met onder andere collega food bedrijven, ook in een regionale context. Dat de Provincie hierbij een positieve rol kan spelen blijkt zowel in Friesland als in Brabant waar d.m.v. subsidies van de Provincies nieuwe en actieve samenwerkingsverbanden ontstaan die gericht zijn op concrete business resultaten.   

In Friesland is de Provincie actief in het ondersteunen van diverse business gerelateerde programma’s, onder andere bij het stimuleren van export. Een voorbeeld is de participatie tussen overheid, bedrijfsleven en hogescholen in het programma Export Carrousel. Op 11 mei jl. vond in dat kader de bijeenkomst ‘The taste of export’ plaats in het Provinsjehûs in Leeuwarden, waar een afgevaardigde uitleg gaf over de wijze waarop de Provincie Friesland bedrijven ondersteunt om zich verder te ontwikkelen op internationaal vlak. In het Export Carrousel programma worden studenten van de NHL en Hogeschool Stenden ingezet om voor bedrijven een concrete business case uit te werken. De presentatie van de studenten die de exportmogelijkheden voor bierbrouwerij Grutte Pier hebben uitgezocht toonde duidelijk het enthousiasme en de stimulerende wisselwerking tussen de diverse partijen - en dat ging verder dan alleen de smaak van het overigens overheerlijke product. TEN the export network was uitgenodigd om de aanwezigen meer achtergrond en kennis te geven over het thema ‘Food & internationalisatie’ o.a. geïllustreerd met vele praktijk cases.

Ook in Brabant is de Provincie actief. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het stimuleren van een gezamenlijk initiatief voor Brabantse food bedrijven genaamd Holland Food Camp. Een concreet voorbeeld van deze samenwerking is een collectieve inzending van Brabantse food bedrijven op de PLMA beurs. Met een gezamenlijke stand is er niet alleen financieel voordeel, maar worden ook kennis en ervaringen uitgewisseld over alles wat met het ondernemen binnen de food wereld te maken heeft. Inmiddels vinden de biologische reststromen van het ene bedrijf haar weg als grondstof voor een collega food bedrijf en worden er eindproducten (kaas) van een ander bedrijf gebruikt als ingrediënt voor de veggie burgers van een andere food leverancier. Gezamenlijk is op de beurs ook een food tour gepland, waarin bezoekers langs Brabantse bedrijven worden geloodst die een uitleg geven over hun participatie aan de beurs. Het is een goede manier van het bundelen van lokale krachten en delen van kennis en ervaringen.  Een volgende food bijeenkomst die in het kader van Holland Food Camp wordt georganiseerd zal plaatsvinden op 1 juni a.s. bij Schouten Europe in Giessen. Er zal gesproken worden over een ander thema dat alle food bedrijven raakt, namelijk de opkomst van private label in Europa.

Ook aansluiten bij een food netwerk? TEN the export network biedt advies en ondersteuning aan food bedrijven (zowel biologisch als gangbaar) die over grenzen durven te kijken. Wij coördineren exportactiviteiten, stimuleren business development projecten en zetten nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseren we bestaande exportactiviteiten en zijn we werkzaam als SIB adviseur voor MKB bedrijven.

Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Laatste nieuws