Zeeuwse bolussen naar Zuid-Korea

SEOUL - Volgens velen is de ‘Aziatische eeuw’ aangebroken. In de 19e eeuw overheerste de Britse invloed, in de 20ste de Amerikaanse, de 21ste eeuw zou die van Azië worden. De Aziatische invloed op onze Westerse eetcultuur groeit inderdaad, we zien een opmars van de Vietnamese, Thaise, Koreaanse keuken en nieuwe restaurant concepten zoals bijvoorbeeld het hippe Itsu in Londen. Maar net zoals we in Europa een groeiende invloed zien van Aziatische concepten is Europees eten ook steeds populairder aan het worden in Azië.

Neem Zuid-Korea, een groot land met zo’n 50 miljoen inwoners. In de steden vind je veel jonge mensen die geïnteresseerd zijn in alles wat met Europa te maken heeft. Koffiehuizen worden drukbezocht en men is gek op zoetigheid. Dat merkte ook Namsy de Jonge, een bakker uit Zeeland, die tijdens een SIB-traject (Starters International Business) van de RVO een nadere analyse op diverse Aziatische markten heeft uitgevoerd. Hij heeft zelf Aziatische roots en is als klein jongetje geadopteerd door een Nederlands gezin. Een paar jaar geleden heeft hij het plan opgevat om Zeeuwse bolussen naar Zuid-Korea te exporteren. Namsy heeft als bakker duizenden bolussen in zijn leven gemaakt. De uitdaging is om ook in grote hoeveelheden een bolus van constante en hoge kwaliteit te produceren. Hiervoor heeft hij in Zeeland een exclusieve samenwerking op kunnen zetten met een grote ambachtelijke bakkerij. Inmiddels is hij vanuit zijn bedrijf European Specials een partnership aangegaan met een Zuid-Koreaanse distributeur die bekend is met de lokale manier van (onder)handelen hetgeen niet eenvoudig is voor een buitenstaander.   

Om de Zeeuwse bolus onder de aandacht te brengen heeft Namsy op diverse vakbeurzen gestaan in Zuid-Korea waar hij ter plekke deeg draaide en bolussen bakte en die uitdeelde. De reacties waren overweldigend, men stond in de rij om te kunnen proeven. De Zeeuwse bolussen zullen vast geen alledaags product worden, maar hebben potentie om een high-end verwennerij te worden die verkrijgbaar is bij de betere bakker en in de trendy koffiehuizen. Saillant detail is dat de bolussen slechts enkele dagen houdbaar zijn en dus bevroren worden verscheept en direct voor gebruik worden ontdooid. Inmiddels zijn de eerste orders binnen en is de eerste verscheping onderweg. Om echter meer naamsbekendheid te genereren en een effectieve lokale marketingcampagne op te zetten is geld nodig, vandaar dat Namsy een crowdfunding actie is gestart. Bent u geïnteresseerd om Namsy hierin te steunen kijk dan op https://crowdaboutnow.nl/europeanspecials.         

Het SIB traject is door de overheid in het leven geroepen voor MKB-bedrijven die willen starten met exporteren. SIB is een gesubsidieerd coaching programma waarin de startende exporteur in ongeveer vier maanden wordt klaargestoomd voor de eerste stappen over de grens. Het doel is bewustwording, het leren denken in internationaal perspectief. Daarnaast is het ook van belang om ook praktische aspecten aan de orde te laten komen. Tenminste, dat vindt TEN the export network, één van de  adviesbedrijven die door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is aangesteld om een SIB traject te ondersteunen. Met haar focus op food en jarenlange exportervaring biedt zij professionele maar ook pragmatische ondersteuning aan de startende exporteur.

Inmiddels hebben al veel food bedrijven het SIB-traject succesvol doorlopen en zijn gestart met internationaliseren. Wilt u meer lezen over deze trajecten, kijk dan op www.theexportnetwork.nl/gratis-exportadvies-sib of neem contact op: info@theexportnetwork.nl. Algemene informatie over het SIB traject is ook te vinden op www.rvo.nl/subsidies-regelingen/starters-international-business-sib.





Laatste nieuws