'70 procent van supermarkt-assortiment is sterk bewerkt voedsel'

26-09 06:05 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Uit onderzoek van Foodwatch blijkt dat een groot deel van het verkochte voedsel in supermarkten bestaat uit zogenaamde ultra-processed foods, sterk bewerkt fabrieksvoedsel. De voedselwaakhond selecteerde bij Jumbo, Lidl en Albert Heijn 651 voedingsproducten met een aselecte steekproef.

De producten werden ingedeeld in vier categorieën, die aangeven in welke mate de producten bewerkt zijn. Vers onbewerkt of licht bewerkt voedsel. bewerkte ingrediënten, bewerkt voedsel en sterk bewerkt voedsel.

Liefst 459 van de onderzochte producten bleek tot de laatst genoemde categorie te behoren. Circa 70,5 procent.  Ongeveer 16 procent is vers onbewerkt of licht bewerkt en 3 procent behoort tot de categorie "bewerkt ingrediënt". Zo'n 10 procent werd gekenmerkt als "bewerkt voedsel".

Suiker, vet en zout

In het sterk bewerkte fabrieksvoedsel zit vaak veel suiker, vet en zout. Uit het Foodwatch-onderzoek blijkt dan ook dat aan 76 procent van deze producten suiker is toegevoegd. Aan 60 procent van het fabrieksvoedsel is zout toegevoegd en 93 procent bevat suiker en/of zout.

Ultra-processed foods

Sterk bewerkt fabrieksvoedsel worden ook wel ultra-processed foods genoemd."Ongezonde ultra-processed foods domineren de supermarktschappen, met vergaande gevolgen voor de volksgezondheid", luidt de reactie van de voedselwaakhond. "Zo komen er in Nederland wekelijks 1.200 nieuwe patiënten met diabetes type 2 (suikerziekte) bij."

"Dit toont de noodzaak aan van een actief voedselbeleid van overheidswege. Denk bijvoorbeeld aan een lagere belasting op verse groente en fruit ten opzichte van junkfood, wettelijke maatregelen tegen kindermarketing van junkfood en dwingende maatregelen tegen misleidende etiketten."

Bron: Foodwatch, *onderzoek zomer 2017





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Gemuteerd voedsel kan via Canada toch naar Nederland
21 jan Geen EU-onderzoek naar fraude Nederlandse pulsvisserij
21 jan Vleeskennis compleet: terug naar de basis
21 jan Foodfotografie op locatie bij de klant
21 jan Leer de geheimen van healthy food design
18 jan Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
18 jan Mondelez maakt al zijn verpakkingen recyclebaar
18 jan Moederbedrijf Thuisbezorgd ziet omzet in 2018 flink stijgen
18 jan Zoutmonitor: vooral minder zout in industriebrood
18 jan Bied op duizenden machines voor de voedings- en drankenindustrie
18 jan Zero Waste Food Shop weegschalen (video)
17 jan Elke 15 uur een nieuwe vestiging van Starbucks in China
17 jan Lamb Weston / Meijer boekt vooruitgang in duurzaamheidsstrategie
17 jan Twee op de vijf Nederlanders zijn in 2018 minder vlees gaan eten
17 jan McDonald's verliest alleenrecht op merknaam Big Mac
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?