'70 procent van supermarkt-assortiment is sterk bewerkt voedsel'

08-03 06:05 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Uit onderzoek van Foodwatch blijkt dat een groot deel van het verkochte voedsel in supermarkten bestaat uit zogenaamde ultra-processed foods, sterk bewerkt fabrieksvoedsel. Dit maakt Foodwatch eerder al bekend. De voedselwaakhond selecteerde bij Jumbo, Lidl en Albert Heijn 651 voedingsproducten met een aselecte steekproef.

De producten werden ingedeeld in vier categorieën, die aangeven in welke mate de producten bewerkt zijn. Vers onbewerkt of licht bewerkt voedsel. bewerkte ingrediënten, bewerkt voedsel en sterk bewerkt voedsel.

Liefst 459 van de onderzochte producten bleek tot de laatst genoemde categorie te behoren. Circa 70,5 procent.  Ongeveer 16 procent is vers onbewerkt of licht bewerkt en 3 procent behoort tot de categorie "bewerkt ingrediënt". Zo'n 10 procent werd gekenmerkt als "bewerkt voedsel".

Suiker, vet en zout

In het sterk bewerkte fabrieksvoedsel zit vaak veel suiker, vet en zout. Uit het Foodwatch-onderzoek blijkt dan ook dat aan 76 procent van deze producten suiker is toegevoegd. Aan 60 procent van het fabrieksvoedsel is zout toegevoegd en 93 procent bevat suiker en/of zout.

Ultra-processed foods

Sterk bewerkt fabrieksvoedsel worden ook wel ultra-processed foods genoemd."Ongezonde ultra-processed foods domineren de supermarktschappen, met vergaande gevolgen voor de volksgezondheid", luidt de reactie van de voedselwaakhond. "Zo komen er in Nederland wekelijks 1.200 nieuwe patiënten met diabetes type 2 (suikerziekte) bij."

"Dit toont de noodzaak aan van een actief voedselbeleid van overheidswege. Denk bijvoorbeeld aan een lagere belasting op verse groente en fruit ten opzichte van junkfood, wettelijke maatregelen tegen kindermarketing van junkfood en dwingende maatregelen tegen misleidende etiketten."

Bron: Foodwatch, zomer 2017





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
20 jul Carrefour komt met personal shopper en levering binnen 1,5 uur
20 jul Nestlé snoeit verder in suiker, vet en zout
20 jul Deliveroo gaat samenwerken met sterrenchefs en test restaurantconcept
20 jul Als food merk overleven in Mexico
20 jul Expertisecentrum voor het Slagersambacht
20 jul 27 september: Allergenenbeheersing met VITAL
19 jul Kellogg's vermindert zout- en suikergehalte van ontbijtgranen
19 jul Omzet Unilever groeit minder hard dan verwacht
19 jul Greenyard: ‘We zetten alle mogelijke stappen om de listeriabesmetting op te lossen’
19 jul Biologische landbouw in Nederland neemt toe
19 jul Nederlandse bedrijven gebruiken vaker duurzame cacao
19 jul Nieuwe Europese wetgeving voor etikettering producten
19 jul Voedingsgiganten willen etikettering op basis van kleurcode en portiegrootte
19 jul 5 september: BRC Global Standard-Food Safety
18 jul FrieslandCampina eerste associate member Medical Nutrition International
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie