'70 procent van supermarkt-assortiment is sterk bewerkt voedsel'

12-01 06:07 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Uit onderzoek van Foodwatch blijkt dat een groot deel van het verkochte voedsel in supermarkten bestaat uit zogenaamde ultra-processed foods, sterk bewerkt fabrieksvoedsel. Dit maakt Foodwatch eerder al bekend. De voedselwaakhond selecteerde bij Jumbo, Lidl en Albert Heijn 651 voedingsproducten met een aselecte steekproef.

De producten werden ingedeeld in vier categorieën, die aangeven in welke mate de producten bewerkt zijn. Vers onbewerkt of licht bewerkt voedsel. bewerkte ingrediënten, bewerkt voedsel en sterk bewerkt voedsel.

Liefst 459 van de onderzochte producten bleek tot de laatst genoemde categorie te behoren. Circa 70,5 procent.  Ongeveer 16 procent is vers onbewerkt of licht bewerkt en 3 procent behoort tot de categorie "bewerkt ingrediënt". Zo'n 10 procent werd gekenmerkt als "bewerkt voedsel".

Suiker, vet en zout

In het sterk bewerkte fabrieksvoedsel zit vaak veel suiker, vet en zout. Uit het Foodwatch-onderzoek blijkt dan ook dat aan 76 procent van deze producten suiker is toegevoegd. Aan 60 procent van het fabrieksvoedsel is zout toegevoegd en 93 procent bevat suiker en/of zout.

Ultra-processed foods

Sterk bewerkt fabrieksvoedsel worden ook wel ultra-processed foods genoemd."Ongezonde ultra-processed foods domineren de supermarktschappen, met vergaande gevolgen voor de volksgezondheid", luidt de reactie van de voedselwaakhond. "Zo komen er in Nederland wekelijks 1.200 nieuwe patiënten met diabetes type 2 (suikerziekte) bij."

"Dit toont de noodzaak aan van een actief voedselbeleid van overheidswege. Denk bijvoorbeeld aan een lagere belasting op verse groente en fruit ten opzichte van junkfood, wettelijke maatregelen tegen kindermarketing van junkfood en dwingende maatregelen tegen misleidende etiketten."

Bron: Foodwatch, zomer 2017



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
23 jan Albert Heijn richt etnisch schap opnieuw in
23 jan Unilever: 'Out-of-stock' jaagt 40 procent klanten weg
23 jan 15 februari 2018: Safe Quality Food (SQF)
22 jan Kassaloze supermarkt Amazon nu ook open voor publiek
22 jan Coca-Cola wil voor elke verkochte fles een gerecyclede fles in de markt zetten
22 jan Colruyt controleert vleesleveranciers ook zelf
22 jan Ook Shanghai test supermarkt zonder werknemers (video)
22 jan 30 januari: Allergenenbeheersing met VITAL
19 jan Lidl schroeft zijn Amerikaanse ambities wat terug
19 jan Bonden en Unilever komen tot akkoord loonsverhoging in nieuwe cao
19 jan Gates en Branson investeren in laboratorium vlees
19 jan 25 januari: BRC Global Standard-Food Safety
18 jan Groeitempo van Carrefour zwakt af
18 jan 'Grote voedingsproducenten nog ondermaats in duurzaam inkopen'. Unilever, Ahold, Danone, Coca-Cola en Ferrero presteren wel goed
18 jan Hak zet suikerreductie in appelmoes voort
Poll
Binnen 10 jaar is de kassaloze supermarkt de standaard
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie