TIP: Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief.

Aanmelden

Het FoodPro netwerk

FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network! Registreer nu.

Registreren

Of volg ons      

'70 procent van supermarkt-assortiment is sterk bewerkt voedsel'

08-03 06:05 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Uit onderzoek van Foodwatch blijkt dat een groot deel van het verkochte voedsel in supermarkten bestaat uit zogenaamde ultra-processed foods, sterk bewerkt fabrieksvoedsel. Dit maakt Foodwatch eerder al bekend. De voedselwaakhond selecteerde bij Jumbo, Lidl en Albert Heijn 651 voedingsproducten met een aselecte steekproef.

De producten werden ingedeeld in vier categorieën, die aangeven in welke mate de producten bewerkt zijn. Vers onbewerkt of licht bewerkt voedsel. bewerkte ingrediënten, bewerkt voedsel en sterk bewerkt voedsel.

Liefst 459 van de onderzochte producten bleek tot de laatst genoemde categorie te behoren. Circa 70,5 procent.  Ongeveer 16 procent is vers onbewerkt of licht bewerkt en 3 procent behoort tot de categorie "bewerkt ingrediënt". Zo'n 10 procent werd gekenmerkt als "bewerkt voedsel".

Suiker, vet en zout

In het sterk bewerkte fabrieksvoedsel zit vaak veel suiker, vet en zout. Uit het Foodwatch-onderzoek blijkt dan ook dat aan 76 procent van deze producten suiker is toegevoegd. Aan 60 procent van het fabrieksvoedsel is zout toegevoegd en 93 procent bevat suiker en/of zout.

Ultra-processed foods

Sterk bewerkt fabrieksvoedsel worden ook wel ultra-processed foods genoemd."Ongezonde ultra-processed foods domineren de supermarktschappen, met vergaande gevolgen voor de volksgezondheid", luidt de reactie van de voedselwaakhond. "Zo komen er in Nederland wekelijks 1.200 nieuwe patiënten met diabetes type 2 (suikerziekte) bij."

"Dit toont de noodzaak aan van een actief voedselbeleid van overheidswege. Denk bijvoorbeeld aan een lagere belasting op verse groente en fruit ten opzichte van junkfood, wettelijke maatregelen tegen kindermarketing van junkfood en dwingende maatregelen tegen misleidende etiketten."

Bron: Foodwatch, zomer 2017



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
26 apr Moederbedrijf van bestelsite Foodora groeit flink
26 apr Liefst 79 Belgische supermarkten Lidl hebben te maken met spontane stakingen
26 apr INTRAFOOD:18 Vakbeurs voor ingrediĆ«nten voor de voedingsindustrie
26 apr HACCP. Voor veilig voedsel
26 apr Cold chain Seminar
26 apr 20 juni: Workshop: Social Media in de voedingsindustrie
26 apr Vacature: Quality Assurance Manager bij Van Loon Vlees
25 apr Milka neemt deel aan duurzaamheidsprogramma
25 apr Ook Belgische investeerder betrokken bij overname margarinetak Unilever
25 apr Slechts 4 op de 10 kinderen eten genoeg groente en fruit
25 apr HandhygiĆ«ne richtlijnen in de voedingsindustrie
25 apr Scherpere EU voedselcontroles: zijn dit voldoende maatregelen?
25 apr 15 mei: Allergenenbeheersing met VITAL
24 apr Coca-Cola ziet omzet suikervrije producten groeien
24 apr Ierland mag frisdranktaks heffen
Poll
De NVWA zou meer bevoegdheden moeten krijgen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie