Powerfood voor senioren nog te weinig in de supermarkt

29-12 08:05 | bron: FoodPro Network

ANTWERPEN - Uit onderzoek van de Universiteit van Antwerpen blijkt dat 1 op de 3 65-plussers die nog thuis wonen ondervoed zijn of een risico op ondervoeding lopen. Hiervoor zijn al speciaal verrijkte 'Powerfoods' ontwikkeld, maar deze vinden maar mondjesmaat de weg naar de supermarkt.

Ondervoeding groot probleem

“Ondervoeding is een groot probleem bij senioren”, aldus onderzoekster Lien Van den Broeck tegen De Standaard. Van den Broeck werkte mee aan het onderzoek dat de West-Vlaamse hogeschool Vives de afgelopen twee jaar heeft gevoerd in samenwerking met onder meer de KU Leuven. “Als je ouder wordt, vermindert je eetlust. Dus krijg je maar kleinere porties binnen. Toch heb je evenveel nood aan proteïnen en vezels als een jongere volwassene.”

Powerfoods

Een oplossing voor de ondervoeding van ouderen zijn de zogenaamde powerfoods: voeding die is verrijkt met extra eiwitten en vezels. Op deze manier bieden kleinere porties toch voldoende voedingsstoffen. Die voeding is echter nauweljks of niet te vinden in de supermarkt, omdat er te weinig vraag naar is. Grootste oorzaak hiervan is dat ouderen zelf niet inzien dat er een probleem is. De onderzoekers zeggen dan ook dat er dringend behoefte is aan een bewustmakingscampagne.

Fortifed en Huuskes

De Nederlandse fabrikanten Fortified en Huuskes (met onder andere het merk Chef Vitaal) hebben al een vrij uitgebreid assortiment kant-en-klaarmaaltijden gericht op ouderen, maar deze zijn dus nog altijd niet te vinden in de supermarkt.

Bij de maaltijden worden vitamines, eiwitten en andere stoffen via een extra smaakloos laagje toegevoegd. Deze worden bij het opwarmen opgenomen door het gerecht.

Update: 29-12





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Gemuteerd voedsel kan via Canada toch naar Nederland
21 jan Geen EU-onderzoek naar fraude Nederlandse pulsvisserij
21 jan Vleeskennis compleet: terug naar de basis
21 jan Foodfotografie op locatie bij de klant
21 jan Leer de geheimen van healthy food design
18 jan Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
18 jan Mondelez maakt al zijn verpakkingen recyclebaar
18 jan Moederbedrijf Thuisbezorgd ziet omzet in 2018 flink stijgen
18 jan Zoutmonitor: vooral minder zout in industriebrood
18 jan Bied op duizenden machines voor de voedings- en drankenindustrie
18 jan Zero Waste Food Shop weegschalen (video)
17 jan Elke 15 uur een nieuwe vestiging van Starbucks in China
17 jan Lamb Weston / Meijer boekt vooruitgang in duurzaamheidsstrategie
17 jan Twee op de vijf Nederlanders zijn in 2018 minder vlees gaan eten
17 jan McDonald's verliest alleenrecht op merknaam Big Mac
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?