Innovaties

Recent onderzoek (bron op te vragen via FoodPro) heeft uitgewezen dat steeds minder bedrijven met innovaties bezig zijn. En dan vooral minder met de ‘niet-technologische’ innovaties.

 

Dit baart zorgen. Immers, stilstand is achteruitgang. In Nederland wordt relatief weinig omzet gehaald uit nieuwe producten. Zeker als je kijkt naar de landen om ons heen. Dit is opzienbarend zeker omdat Nederland zich bewezen heeft als land gericht op efficiency.  Bovendien worden er nog altijd veel R&D patenten aangevraagd. Deze zijn vaak wel geconcentreerd bij grote partijen als Unilever, DSM en FrieslandCampina.

 

Sterke punten van de Nederlandse levensmiddelenindustrie door de jaren heen:

- Nederlandse bedrijven in de voedingsindustrie werken meer samen met andere bedrijven, instellingen en universiteiten dan andere landen om ons heen.

- Nederlandse bedrijven onderhouden nauwere banden met hun toeleveranciers.

 

Huidige situatie en waar liggen de kansen:

 

- Grootste deel van MKB bedrijven exporteert niet (ca. 75%).

 

- Weinig dynamiek in de bedrijfstak. Thuismarkt wordt gedomineerd door geconcentreerde retail.

 

- Prijsdruk en laag prijsniveau.

 

- Opkomst huismerken (groeispurt neemt iets af – maar de stijgende lijn blijft zichtbaar)

 

- Te weinig innovatie

 

- Bescherming intellectueel eigendom

 

Bent u bezig met (product)innovaties binnen uw bedrijf? En wat zijn de sleutels tot succes?

Poll
De NVWA zou meer bevoegdheden moeten krijgen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie