Private Label

Het marktaandeel van private label producten blijft steeds verder groeien. Het marktaandeel schommelt nu tussen de 25 en 30 procent. De belangrijkste reden hiervan is dat de kwaliteitsverschillen tussen A-Merken en de zogenaamde huismerken steeds kleiner worden. Daarnaast komt er ook steeds meer diversiteit in huismerken. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn met zijn Euroshopper merk (lowbudget), AH huismerk en Excellent (hoge kwaliteit).

 

Private label fabrikanten draaien vaak grotere volumes met (meestal) kleinere marges. Daarnaast zijn er veel partijen die zowel private label als eigen A-merken produceren.

 

De bedrijven die de private label producten verhandelden (veelal de grotere retailers) worden juridisch gelijkgesteld aan de private label fabrikanten. Goede communicatie is daarom van essentieel belang.

 

 

Poll
De NVWA zou meer bevoegdheden moeten krijgen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie