Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding nog onvoldoende

bron: FoodPro Network
Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Dit is de conclusie van een onderzoek uitgevoerd door denktank Questionmark in samenwerking met het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting. Volgens Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten.
De denktank onderzoekt elke twee jaar in hoeverre supermarkten verbeteringen boeken met het oog op hun doelen, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. Uit de meting van dit jaar komt naar voren dat het onderzochte aanbod nu voor 43 procent bestaat uit producten van de schijf van vijf, een hulpmiddel voor consumenten om gezondere keuzes te maken. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van de voorgaande meting, toen een score van 40 procent werd behaald.
Questionmark heeft op basis van het onderzoek een ranglijst opgesteld. Daarin scoort Ekoplaza het best, gevolgd door Lidl en Dirk. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus staan onderaan. Alle supermarkten, behalve die laatste, rapporteren over de verkoop van producten uit de schijf van vijf en hebben hiervoor doelen gesteld.
"We zien het als een goede stap dat veel supermarkten nu voor het eerst doelen stellen en transparanter zijn over het aandeel schijf van vijf-producten in hun verkoop", aldus directeur Charlotte Linnebank van Questionmark. "De grote vraag is echter hoe deze ambities zich verhouden tot hun huidige aanbod, promoties en winkelinrichtingen, waarin ongezonde producten helaas nog steeds de overhand hebben."
Zo worden frisdrankaanbiedingen nog volop gepromoot en is er bij supermarkten ook nog onverminderd sprake van reclames gericht op kinderen. "Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien", aldus algemeen directeur Diena Halbertsma van het Diabetes Fonds. "Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid krachtig optreedt, zodat alle supermarkten verplicht worden om hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting gezonder te maken."
Het Voedingscentrum, dat voorlichting geeft over voeding, noemt de conclusies van het onderzoek schokkend, maar is niet echt verrast. "Alle cijfers laten weer zien dat de leefomgeving niet als vanzelf gezonder wordt en dat grote spelers heel langzaam bewegen en weinig lef tonen", aldus directeur Petra Verhoef. "Wij blijven dan ook met de ministeries in gesprek, om de noodzaak van politiek ingrijpen continu op de agenda te houden."
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
26 mrt Dekamarkt en Plus stoppen met laagste prijsbeloftes
-
26 mrt 6 tips voor het vertalen van etiketten
-
26 mrt Voedingsindustrie krijgt mogelijkheden voor kortere opleidingstrajecten medewerkers
-
26 mrt Hoe planningssoftware voor voedselproductie zorgt voor consistent succes op 3 fronten
-
26 mrt Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
-
25 mrt Voedselverspilling bij meetings en lunches
-
25 mrt Vandemoortele neemt de Europese margarine- en spreadsdivisie van Bunge over
-
25 mrt DSM-Firmenich, Nutricia en FrieslandCampina vroegen veel octrooien aan
-
25 mrt Boon verlaagt consumentenprijzen structureel met 30%
-
25 mrt Spadel investeert in Something & Nothing
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan